Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İktisadi Düşünce IKT 638 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER KARAOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İktisadi Düşünce tahlilini kadim dönemler iktisadi hayata ve kavramlara dair erken düşünceler, Ortaçağ Avrupası ve Doğu dünyasında iktisadi düşünce, modern dönem ve sonrası iktisadi düşünceler üzerinden izlemek.

Dersin İçeriği

Erken zamnlar/dini iktisadi düşünceler, Ortaçağ Avrupası ve Doğu dünyasında iktisadi düşünce, Merkantilist Öğreti,Liberal İktisadi Öğreti,Sosyalist Öğreti Ve Marksizm,Tarihçi ve Korumacı İktisadi düşünce, Neo-Klasik Okul ve 20. yüzyıl iktisat yaklaşımları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu sorgular. Anlatım,
2 Liberal İktisadi Öğretinin Doğuşunu değerlendirir. Soru-Cevap,
3 Bir iktisadi sistemin kendine özgü parçalarını birleştirir. Beyin Fırtınası,
4 Neo-klasik iktisat içinde yer alan farklı okulların görüşlerini karşılaştırabilir. Anlatım,
5 Keynesyen iktisadın doğuşan neden olan koşulları değerlendirebilir. Soru-Cevap,
6 Felsefe ve iktisadi düşünce ilişkilerini derleyebilir. Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu Kazgan, G.(1997), Sayfa 23-35
2 Merkantilist Öğreti Kazgan, G.(1997), Sayfa 35-39
3 Liberal İktisadi Öğretinin Doğuşu, Felsefesi, Fizyokratlar Kazgan, G.(1997), Sayfa 40-60
4 Klasik Okul Kazgan, G.(1997), Sayfa 61-104
5 Neo-Klasik Okul, Marjinalizmin Öncüleri, Neo-Klasik Değer ve Bölüşüm Teorileri Kazgan, G.(1997), Sayfa 104-152
6 Neo-Klasik Okul, Neo-Klasik Para ve Konjonktür Teorisi, Neo-Klasik Dış Ticaret Teorisi Kazgan, G.(1997), Sayfa 152-165.
7 Milliyetçi Koruma Politikası, Tarihçi Okul ve Kurumcular, Yeni Değer ve Bölüşüm Teorisi Kazgan, G.(1997), Sayfa 167-200.
8 Keynesyen İktisadın Doğuşu ve Tam İstihdam Okulu Kazgan, G.(1997), Sayfa 203-248
9 Kendiliğinden İktisadi Büyüme Teorilerine Tepkiler Kazgan, G.(1997), Sayfa 248-270
10 Sosyalist Öğreti Ve Marksizm Kazgan, G.(1997), Sayfa 270-320
11 Marksizm-Leninizm: Kapitalizmin Çelişkileri ve Emperyalizm Teorisi, Tekel Kapitalizmi Kazgan, G.(1997), Sayfa 320-336
12 Asya-Tipi Üretim Tarzı, Sosyalist Ekonominin Teorisi veya Değer Kanunları Kazgan, G.(1997), Sayfa 337-361
13 Nicel İktisat ve Tarihin Sonu Kazgan, G.(1997), Sayfa 361-427
14 Yeni Klasikler, Yeni Keynesyenler ve İktisatta Yeni Oluşumlar Kazgan, G.(1997), Değişik Makaleler
Kaynaklar
Ders Notu

Kazgan, G (1997). İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi, Remzi Kitabevi, 7. Basım, İstanbul.

Denis H. (1982). Ekonomik Doktrinler Tarihi I-II Sosyal Yayınları, 2. Bsm, İstanbul

Ders Kaynakları

Heilbroner, R. L. (2003), İktisat Düşünürleri, Dost Kitabevi, Çev:Ali Tartanoğlu, Ankara.
Kunt, E. K. (2005), İktisadi Düşünce Tarihi, Dost Kitabevi, Müfit Günay, Ankara.
Marks, Karl (2004), Kapital, Çev: Alaattin Bilgi, Ankara, Sol Yayınları.
Savaş, Vural (2007), İktisadın Tarihi, Siyasal Kitabevi, Ankara. <br Denis H. (1974), Ekonomik Doktrinler Tarihi, Sosyal Yayınlar, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme.
2 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel mikro iktisat teorisi (üretim ve tüketim teorileri, mal ve faktör piyasaları, genel denge ve refah teorileri) hakkında tam bilgili olma.
3 Sayısal ve grafiksel metotlarla Genel makro iktisat teorisi (Klasik, Neoklasik, Keynesçi, NeoKeynesçi ve Parasalcı modeller) hakkında tam bilgili olma.
4 Sayısal ve grafiksel metotlarla (Uluslararası) ticaret teorisine (mal, faktör ve sermaye hareketliliği modelleri) hakkında tam bilgili olma.
5 Ekonometri teorilerine (kesit, zaman serisi ve hem kesit hem de zaman serisi şeklindeki verilerin analizine ilişkin teorilere) hakimdir ve iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme.
6 İktisadi bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma.
7 Kamu ekonomisi, Endüstriyel Organizasyon (Endüstri Ekonomisi), Çevre ve Doğal Kaynaklar Ekonomisi, Çalışma Ekonomisi, Bilgi ve Mülkiyet Ekonomileri, Uluslararası Ticaret ve Finans Ekonomisi, Para ve Bankacılık Ekonomisi, Ekonomik Büyüme ve Kalkınma, gibi kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından üçünde uzmanlaşma.
8 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
9 Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanımını tam olarak yapabilme.
10 İktisadın sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu sorgular.
2 Liberal İktisadi Öğretinin Doğuşunu değerlendirir.
3 Bir iktisadi sistemin kendine özgü parçalarını birleştirir.
4 Neo-klasik iktisat içinde yer alan farklı okulların görüşlerini karşılaştırabilir.
5 Keynesyen iktisadın doğuşan neden olan koşulları değerlendirebilir.
6 Felsefe ve iktisadi düşünce ilişkilerini derleyebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
Toplam 50
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6