Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İbni Sina Felsefesi | FDI 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders için bir ön koşul yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | İslam felsefesi ile ilişkili tüm dersler bu konuda faydalıdır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam felsefesi öğrencilerine İbn Sina felsefesini tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Temel problemler üzerinden İbn Sina felsefesi incelenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İbn Sina felsefesini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İbn Sina felsefesinin kaynakları ile ilişkisini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İbn Sina felsefesinin etkilerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İbn Sina'nın varlık anlayışını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İbn Sina'nın bilgi anlayışını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İbn Sina'nın nefs anlayışını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
8 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
9 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
10 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
11 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
12 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: İbn Sina: Hayatı, Eserleri, İbn Sina Bibliyografyası | |
2 | Mantık | |
3 | Varlık Teorisi | |
4 | Zorunlu Varlık | |
5 | Fizik | |
6 | Nefs Teorisi | |
7 | Nefs Teorisi | |
8 | Bilgi Teorisi | |
9 | Nübüvvet | |
10 | Sembolik Hikayeler | |
11 | Meşriki Felsefe Tartışmaları | |
12 | İbn Sina ve Tasavvuf | |
13 | Doğu'da Etkileri | |
14 | Batı'da Etkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Cabiri, M. A. Felsefi Mirasımız ve Biz. İstanbul, Kitabevi. 2000. Durusoy, Ali, "İbn Sinanın Klasik Mantığa Katkıları," İslam Felsefesinin Sorunları, Ankara: Elis y. 2003. Kaya, Mahmut. İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri. Tr. Mahmut Kaya. İstanbul, 2004. Okumuş, Mesut. Kur´anın Felsefi Okunuşu, İbn Sina Örneği. Ankara: Araştırma, 2003. Yormaz, Abdullah. Ebheri´nin Hidayetül Hikme´si ve Osmanlı Türk Düşüncesindeki Yeri. M.A., M. Ü. S.B. E., 2003. |
Ders Kaynakları | Alper, Ömer Mahir. İslam Felsefesinde Akıl-Vahiy Felsefe-Din İlişkisi. İstanbul: Ayışığı Kitapları, 2000. Altıntaş, Hayrani. İbn Sina Metafiziği. Ankara: AÜİFY, 1992. Atay, Hüseyin. İbn Sina´da Varlık Nazariyesi. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001. Atay, Hüseyin. Farabi ve İbn Sina´ya Göre Yaratma. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fak. yy, 1974. Bolay, M. Naci. Farabi ve İbn Sinada Kavram Anlayışı. İstanbul: MEB, 1990. Cihan, A. Kamil. İbn Sina ve Gazali´de Bilgi Problemi. İstanbul: İnsan yy, 1998. Dodurgalı, A. İbn Sina Felsefesinde Eğitim. İstanbul: İFAV, 1995. Durusoy, Ali. İbn Sina Felsefesinde İnsan ve Alemdeki Yeri. İstanbul: MÜİFVY, 1993. Goichon, A. M. İbn Sînâ Felsefesi ve Ortaçağ Avrupasındaki Etkileri. Tr. İ. Yakıt. İstanbul: Ötüken yy, 1986. Gutas, Dimitri. İbn Sina'nın Mirası, Tr. C. Kaya, İstanbul, Klasik, 2004. İbn Sina..İşaretler ve Tembihler. Tr. A. Durusoy, M. Macit, E. Demirli. İstanbul: Litera, 2005. İbn Sina. Şiifa., Mantğa Giriş, Medhal. Tr. Ömer Türker. İstanbul: Litera, 2006. İbn Sina. Musiki. Tr. A. H. Turabi. İstanbul: Litera, 2004. İbn Sina. Necat. Ed. Abdurrahman Amayre. Beyrut: Darul Cil, 1992. İbn Sina. Risaleler. Tr. A. Açkgenç, M. Hayri Kırbaşoğlu. Ankara: Kitabiyat, 2004. İbn Sina. Şifa, Fizik I. Tr. Muhittin Macit, Ferruh Özpilavcı. İstanbul: Litera, 2004. İbn Sina. Şiifa, Fizik II. Tr. Muhittin Macit, Ferruh Özpilavcı., İstanbul: Litera, 2005. İbn Sina. Şiifa, Metafizik I. Tr. Ekrem Demirli, Ömer Türker. İstanbul: Litera, 2004. İbn Sina. Şiifa, Metafizik II. Tr. Ekrem Demirli, Ömer Türker. İstanbul: Litera, 2005. İbn Sina. Şifa, Yorum Üzerine,İbare. Tr. Ömer Türker. İtanbul: Litera, 2006. İbn Sina, ve diğerleri, İslam Felsefesinde Sembolik Hikayeler, İstanbul, İnsan y. 1997. Kuşpınar, Bilal. İbn-i Sina´da Bilgi Teorisi. İstanbul: M.E.B., 1995. Kutluer, İlhan. İslâm´ın Klasik Çağında Felsefe Tasavvuru. İstanbul: İz, 1996a. Kutluer, İ. Akıl ve İtikad, Kelam-Felsefe İlişkileri Üzerine Araştırmalar. İstanbul: İz, 1996b. Kutluer, İlhan. İbn Sina Ontolojisinde Zorunlu Varlık. İstanbul: İz Yayıncılık, 2002. Macit, Muhittin. İbn Sina´da Doğa Felsefesi ve Meşşai Gelenekteki Yeri. İstanbu: Litera, 2005. Peker, Hidayet. İbn Sina´nın Epistemolojisi. Bursa: Arasta y, 2000. Reisman, David C., ed. Before and After Avicenna Proceedings of the First Conference of the Avicenna Study Group. Leiden: Brill, 2003. Yemenli, İbrahim. "Bir İbn Sina Şarihi Ekmeleddîn en-Nahcuvânî ve Varlık Anlayışı," Divan, 10, 2001: 99-143. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | ||||||
6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | ||||||
7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | ||||||
8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İbn Sina felsefesini tanır | |||||||||
2 | İbn Sina felsefesinin kaynakları ile ilişkisini kurar | |||||||||
3 | İbn Sina felsefesinin etkilerini değerlendirir | |||||||||
4 | İbn Sina'nın varlık anlayışını açıklar | |||||||||
5 | İbn Sina'nın bilgi anlayışını açıklar | |||||||||
6 | İbn Sina'nın nefs anlayışını açıklar | |||||||||
7 | ||||||||||
8 | ||||||||||
9 | ||||||||||
10 | ||||||||||
11 | ||||||||||
12 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 70 |
1. Ara Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |