Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeni Dini Hareketler Sosyolojisi | FDB 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modernleşme sürecinde toplumsal statüsü belirli ölçüde yeniden tanımlanan dinin yeni görünümleri ortaya çıkmıştır. Modern dönemle birlikte ortaya çıkan yeni dini hareketler geleneksel din anlayışından farklılıklar arz etmektedir. Bu grupların sosyolojik olarak ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Yeni Dini Hareketlerin Tanımı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dini grupları ve yeni dini hareketleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yeni dini hareketlerin ortaya çıktığı toplumsal şartları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Batıda ortaya çıkan yeni dini hareketler hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yeni dini hareketlerin ortaya çıkışı ile toplumsal şartların ilişkisini kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yeni dini hareketlerin toplumsal yansımaları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Gruplar ve Özellikleri | Eser Okuma |
2 | Dini Gruplar ve Özellikleri | Literatür Taraması |
3 | Yeni Dini Hareketlerin Doğuşu ve Arka Planı | Eser Okuma |
4 | Yeni Dini Hareketlerin Tanımlanması: Teolojik ve Akademik | Eser Okuma |
5 | Yeni Dini Hareketlerin Temel Karakteristikleri | Literatür Taraması |
6 | Yeni Dini Hareketlerin Toplumsal Tabanları | Eser Okuma |
7 | Hıristiyan Kökenli kımlar | Sunum Hazırlama |
8 | Uzak Doğu ve Hint Kökenli kımlar | Sunum Hazırlama |
9 | Yeni Dini Hareketlere Katılma Nedenleri | Eser Okuma |
10 | Dini Bir Organizasyon Tipi Olarak Yeni Dini Hareketler | Eser Okuma |
11 | Yeni Dini Hareketler Tipolojisi | Sunum Hazırlama |
12 | Yeni Dini Hareketlerin Toplumsal Yansımaları | Sunum Hazırlama |
13 | Yeni Dini Hareketler ve Aile | Sunum Hazırlama |
14 | Yeni Dini Hareketler ve Şiddet | Eser Okuma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Mehmet Ali Kirman (2010). Yeni Dini Hareketler Sosyolojisi. Ankara: Birleşik Yayınevi. [2] Süleyman Turan ve Faruk Sancar (2014). Yeni Dini Hareketler Tarihsel Teorik ve Pratik Boyutlarıyla. İstanbul: Açılım Kitap. |
Ders Kaynakları | [1] Ali Köse (2011). Milenyum Tarikatları: Batıda Yeni Dini Akımlar. İstanbul: Timaş Yayınları. [2] Ali Rafet Özkan (2006). Kıyamet Tarikatları Yeni Dini Hareketler. İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | ||||||
4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||
5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | ||||||
6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | ||||||
9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dini grupları ve yeni dini hareketleri bilir. | 5 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 1 | 0 |
2 | Yeni dini hareketlerin ortaya çıktığı toplumsal şartları bilir. | 5 | 5 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 2 | 0 |
3 | Batıda ortaya çıkan yeni dini hareketler hakkında fikir sahibi olur. | 5 | 5 | 1 | 4 | 2 | 1 | 3 | 1 | 0 |
4 | Yeni dini hareketlerin ortaya çıkışı ile toplumsal şartların ilişkisini kurar. | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 2 | 0 |
5 | Yeni dini hareketlerin toplumsal yansımaları hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 1 | 0 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |