Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ İslam ve Hıristiyan Düşüncesı FDI 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli bir ders yoktur.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Belli problemler üzerinden İslam ve Hıristiyan düşüncesini mukayese etmek.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam ve Batı düşüncesinin önemli şahsiyetlerinin belli konulara yaklaşımları karşılaştırma yapmak amacıyla incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaçağ Felsefesi ve Düşünceler Arası Etkileşimler
2 Augustine'de Tanrı ve Yaratma
3 Augustine'de İnsan Tabiatı ve Ölümsüzlüğü
4 Farabi'de Tanrı ve Yaratma
5 Farabi'de Ahlak Felsefesi
6 Farabi'de Siyaset Felsefesi
7 Farabi'de Siyaset Felsefesi
8 İbn Miskeveyh'te Ahlak ve Mutluluk
9 İbn Miskeveyh'te İnsan Fiilleri
10 Aquinas'ta İman-Akıl İlişkisi
11 Aquinas'ta Tanrı ve Yaratma
12 Aquinas'ta Mutluluk
13 Bonaventura'da İman-Akıl İlişkisi
14 İbn Rüşd'de İman-Akıl İlişkisi
Kaynaklar
Ders Notu

McGrath, Alister E. 1997. Christian Theology, An Introduction. Oxford: Blackwell.

Mücahid, Huriye Tevfik. Fârâbî´den Abduh´a Siyasi Düşünce. çev. Vecdi Akyüz. İstanbul: İz yy, 1995.

Kaya, Cüneyt, İbn Sina Felsefesinde Alemin Mükemmelliği Düşüncesi, İstanbul, MÜSBE, 2002.

Tillich, Paul. A History of Christian Thought From its Judaic and Hellenistic Origins to Existentialism. Ed. C. E. Braaten. New York: Simon and Schuster, 1972.

Libera, Alain de. Ortaçağ Felsefesi. Çev. Ayşe Meral. İstanbul: Litera, 2005.

Ders Kaynakları

Akyol, O Faruk. Thomas Aquinas, Doktor Angelicus Hayat, Eserleri ve Düüncesi. İstanbul: Homer Kitabevi, 2005.
Augustine, İtiraflar, Çotuksöken, B.- S. Babür, ed. 2000. Metinlerle Ortaçağda Felsefe. İstanbul: Kabalcı. s. 96-102.
Augustine, The City of God. Chicago: Enc. Britannica, Inc., 1952.
Augustine, On Christian Doctrine. Chicago: Enc. Britannica, Inc., 1952.
Augustine, "Tanrı Devleti," çev. Mete Tunçay, Batı'da Siyasal Düşünceler Tarihi I, Ankara, Teori y. 1985.
Aquinas, 1988. The Summa Theologica. Chicago: Enc. Britannica, Inc.
Başdemir, Hasan Yücel. "Thomas Aquinas´ta Tanrı Tasavvuru." Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi 2, no. 3 (2003): 103-122.
Aydınlı, Yaşar, Fârâbî´de Tanrı İnsan İlişkisi. İstanbul: İz y, 2000.
Bircan, H. H., İslam Felsefesinde Mutluluk, İstanbul, İz y. 2001.
Cevizci, Ahmet. Ortaçağ Felsefesi Tarihi. Bursa: ASA, 1999.
Cranston, M. "Aquinas," Batı Düşüncesinde Siyaset Felsefeleri, çev. N. Muallimoğlu, İstanbul, 1995.
Çotuksöken, Betül; Babür, Saffet, ed. Metinlerle Ortaçağda Felsefe. İstanbul: Kabalcı, 2000.
Farabi. Mutluluğun Kazanılması. çev. Ahmet Arslan. Ankara: Vadi yy, 1999.
Farabi, Mutluluk Yoluna Yöneltme, çev. H. Özcan, İzmir, 1993.
Farabi. El-Medinetü´l-Fâzıla. Çev. Nafiz Danışman. İstanbul: M.E.B., 1990.
Gilson, Etienne. Ortaçağ Felsefesinin Ruhu. çev. Şamil Öçal. İstanbul: Açılımkitap, 2003.
İskenderoğlu, M. Thomas "Aquinas'ta İman Teoloji Akıl İlişkisi," Divan, 16 (2004).
İskenderoğlu, M. "Tomas Aquinas'ta Mutluluk" Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (2005).
İskenderoğlu, M. "İslam ve Hıristiyan Düşüncesinde Âlemin Ezeliliği Tartışmaları Üzerine," Marife, 5/2, 2005.
İskenderoğlu, M. Bonaventure'de Din Felsefe İlişkisi, İstanbul: Değişim, 2008.
Küken, A.Gülnihal. Doğu-Batı Felsefi Etkileşiminde İbn Rüşd ve St. Thomas Aquinas felsefelerinin Karşılaştırılması. İstanbul: Alfa, 1996.
Tarakçı, Muhammet. St. Thomas Aquinas. İstanbul: İz Yyncılık, 2006.
Karlığa, Bekir. İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri. İstanbul: Litera y., 2004.
Özcan, Zeki. 1999. Agustinus´ta Tanrı ve Yaratma. İstanbul: Alfa.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır
2 Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder
3 Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar
4 Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar
5 Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar
6 Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar
7
8
9
10
11
12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 3 10 30
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6