Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hint Dini Düşüncesi Giriş FDI 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genelde hint düşüncesi, özelde ise Hint düşüncesi hakkında dar, ancak derinliğine bilgi edinilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Hint düşünce geleneği, büyük oranda, dine dayalı bir gelenek olmasından dolayı, hint dinleri, Hinduizm, Budizm, Cayinizmin temel özellikleri, Tanrı, Alem ve insan hakkındaki görüşleri; Hindu felsefe okulları (six darşan) ve onların, Tanrı, alem ve insan hakkındaki görüşleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hint düşünce geleneğinin ayırt edici özelliklerini anlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Hindistan kökenli dinlerin hangileri olduğunu belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hinduizm hakkındaki genel bilgileri hatırlar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Budizm ve Cayinizm hakkındaki genel bilgileri hatırlar Anlatım, Soru-Cevap,
5 Hint felsefe okullarını tasnif eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Astika kelimesinin ne anlama geldiğini anlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Nastika kelimesinin hangi anlama geldiğini anlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hint düşüncesi kavramı
2 Batıda ve İslam dünyasında hint çalışmaları
3 Hintte din-düşünce ilişkisi
4 Hint dinleri: Hinduizm (Veda dini, Hinduizm)
5 Budizm (Buda dönemi ve sonrası, Mahayana ve Hiniyana mezhebi)
6 Budizm
7 Cayinizm
8 Sınav
9 Hint düşünce okulları, Astika ve nastika ayırımı, NyayaxVaişeşika,
10 Samkhya-Yoga, Purva-Mimamsa, Vedanta (mutlakçı-teistik)
11 Hint düşüncesinin temel konuları: Tanrı anlayışı
12 Alem-insan anlayışı
13 Karma, Samsara ve kurtuluş anlayışı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Uok

Ders Kaynakları

1.Fuat Aydın, Hint Dini Düşüncesinde İnsanın Özgürlük Arayışı, Ataç Yayınları, İstanbul 2006.
2.A.Ömer Hilmi Budda, Dinler Tarihi, Dün ve Yarın Tercüme Külliyatı, İstanbul 1935.
3.Henrich Zimmer, Hint Felsefesi, çev. Sedat Umran, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul.
4.Ali İhsan Yitik, Karmı İnancı ve Tenahüs Düşüncesi İle İlişkisi, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul 1996.
M. Hiriyanna, Genel Hatlarıyla Hint Felsefesi Tarihi, çev. Fuat Aydın, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir.
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Hint düşünce geleneğinin ayırt edici özelliklerini anlar
2 Hindistan kökenli dinlerin hangileri olduğunu belirler
3 Hinduizm hakkındaki genel bilgileri hatırlar
4 Budizm ve Cayinizm hakkındaki genel bilgileri hatırlar
5 Hint felsefe okullarını tasnif eder
6 Astika kelimesinin ne anlama geldiğini anlar
7 Nastika kelimesinin hangi anlama geldiğini anlar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6