Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gazalı Mantığı | FDM 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gazali mantık ilmini İslam dünyasında meşrulaştıran mantık ile ilgili kavramları İslami literatürden seçen en önemli bilgindir. Bu açıdan Gazali mantığının yüksek lisans öğrencilerine okutulmasının faydalı olacağını düşünüyorum. |
Dersin İçeriği | Genel Giriş ve Kaynakların Verilmesi, Kavram Teorisi, Kavram ve Önerme, Beş Tümel/İsagoci, Kategoriler, Tanım Teorisi, Tanım Teorisi, Önerme, Önerme Çeşitleri, Akıl Yürütme, Tümdengelim, Tümdengelim, Tümevarım, Analoji. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gazali mantığının temel konularını inceler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
2 | Gazali mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Gazali mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Gazalinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Gazali mantığını etkilerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
6 | Gazalinin klasik mantığa katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavram Teorisi | |
2 | Kavram ve Önerme | |
3 | Beş Tümel/İsagoci | |
4 | Kategoriler | |
5 | Tanım Teorisi | |
6 | Tanım Teorisi | |
7 | Önerme | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Önerme Çeşitleri | |
10 | Akıl Yürütme | |
11 | Tümdengelim | |
12 | Tümdengelim | |
13 | Tümevarım | |
14 | Analoji |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Çapak, İbrahim, Gazalinin Mantık Anlayışı, Ankara 2005. |
Ders Kaynakları | Gazali, İslam Hukukunda Deliller ve Yorum Metod. (el-Mustasfa), KayserGazali, Felsefenin Temel İlkeleri (Mekasıdul-Felasife), Ankara, 2001.i 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. | X | |||||
3 | Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. | X | |||||
4 | Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
6 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
9 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gazali mantığının temel konularını inceler. | |||||||||
2 | Gazali mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | |||||||||
3 | Gazali mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | |||||||||
4 | Gazalinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | |||||||||
5 | Gazali mantığını etkilerini anlatır. | |||||||||
6 | Gazalinin klasik mantığa katkılarını özetler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |