Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İkinci Dünya Savaşı’Ndan 1980 Darbesine Türkiye’Nin Sosyo-Ekonomik Tarihi TAR 644 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İkinci Dünya Savaşı’ndan 12 Eylül 1980 darbesine kadar geçen sürecin inceleneceği bu derste ağırlıklı olarak Türk toplumunun yaşadığı dönüşüm ve değişim ele alınacaktır. Sosyal tarih disiplini çerçevesinde Türk toplumunun temel dinamikleri ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır.
Dersin İçeriği 1. İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye
2. Demokrat Parti ve yaşanan sosyo-ekonomik değişim
3. 27 Mayıs Darbesi, 12 Mart Muhtırası ve 12 Eylül 1980 Darbesi
4. Muhalefetin farklılaşması: Öğrenciler ve işçiler
5. Göç, sanayileşme ve kentleşmenin tetiklediği toplumsal dönüşümler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cumhuriyetin ilanından Atatürk’ün ölümüne kadar geçen sürecin sosyo-ekonomik anlamda değerlendirilmesi
2 Şeflik sistemi ve Milli Şef döneminin temel özelliklerinin belirlenmesi
3 II. Dünya Savaşı ve Türk toplumu
4 Çok partili hayata geçiş süreci ve toplumsal dinamikler
5 Demokrat Parti ve politikalarının değerlendirilmesi: Seçimler, izlenen mali politikalar
6 Demokrat Parti ve politikalarının değerlendirilmesi: Toplumsal dinamikler ve 27 Mayıs Darbesi’ne giden sürecin irdelenmesi
7 Askeri cuntalar, MBK’nın portresi, tasfiyeler ve Yassıada yargılamaları
8 Ara sınav
9 Türkiye’nin çok renkli siyasal dönemi (1961-1965): Sanayileşme, göç ve muhalefet
10 Adalet Partisi iktidarı, yaşanan toplumsal ve ekonomik değişimler
11 12 Mart 1971: Müdahalenin niteliği ve ara rejim
12 CHP-MSP Koalisyonu: Gelişmeler, çatışmalar
13 Farklı muhalif unsurlar: Öğrenciler, işçiler
14 12 Eylül’e doğru toplum, yaşanan iktisadi bunalım ve darbe
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Bozkurt Güvenç-Gencay Şaylan, Türk-İslam Sentezi, İstanbul 1994

Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul 1996

Şerafettin Turan, Türk Devrim Tarihi, c. 3-4, Ankara 2000

Murat Metinsoy, İkinci Dünya Savaşı’nda Türkiye (Savaş ve Gündelik Yaşam), İstanbul 2000

Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, Ankara 2003

Kemal Karpat, Türkiye’de Toplumsal Dönüşüm: Kırsal Göç, Gecekondu ve Kentleşme, İstanbul 2003

Tansel Demirel, Adalet Partisi-İdeoloji ve Politika, İstanbul 2004

Geçiş Sürecinde Türkiye, İstanbul 2006

Nihat Erim, 12 Mart Anıları, İstanbul 2007

İlhan Tekeli, Cumhuriyetin Belediyecilik Öyküsü (1923-1990), İstanbul 2009

Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, c. 9/ Dönemler ve Zihniyetler, İstanbul 2009

Kemal Karpat, Osmanlı’dan Günümüze Elitler ve Din, İstanbul 2009

Bernard Lewis, Demokrasinin Türkiye Serüveni, İstanbul 2010

Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul 2010

Turhan Feyzioğlu, 15-16 Haziran: Türkiye’yi Sarsan İşçi Direnişi, İstanbul 2012

Kurtuluş Kayalı, Ordu ve Siyaset 27 Mayıs-12 Mart, İstanbul 2012

Suavi Aydın-Yüksel Taşkın, 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İstanbul 2014

Zafer Üskül, Bildirileriyle 12 Mart Dönemi Sıkıyönetimi, İstanbul 2014
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)