Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İkinci Dünya Savaşı’Ndan 1980 Darbesine Türkiye’Nin Sosyo-Ekonomik Tarihi | TAR 644 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İkinci Dünya Savaşı’ndan 12 Eylül 1980 darbesine kadar geçen sürecin inceleneceği bu derste ağırlıklı olarak Türk toplumunun yaşadığı dönüşüm ve değişim ele alınacaktır. Sosyal tarih disiplini çerçevesinde Türk toplumunun temel dinamikleri ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği | 1. İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye 2. Demokrat Parti ve yaşanan sosyo-ekonomik değişim 3. 27 Mayıs Darbesi, 12 Mart Muhtırası ve 12 Eylül 1980 Darbesi 4. Muhalefetin farklılaşması: Öğrenciler ve işçiler 5. Göç, sanayileşme ve kentleşmenin tetiklediği toplumsal dönüşümler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cumhuriyetin ilanından Atatürk’ün ölümüne kadar geçen sürecin sosyo-ekonomik anlamda değerlendirilmesi | |
2 | Şeflik sistemi ve Milli Şef döneminin temel özelliklerinin belirlenmesi | |
3 | II. Dünya Savaşı ve Türk toplumu | |
4 | Çok partili hayata geçiş süreci ve toplumsal dinamikler | |
5 | Demokrat Parti ve politikalarının değerlendirilmesi: Seçimler, izlenen mali politikalar | |
6 | Demokrat Parti ve politikalarının değerlendirilmesi: Toplumsal dinamikler ve 27 Mayıs Darbesi’ne giden sürecin irdelenmesi | |
7 | Askeri cuntalar, MBK’nın portresi, tasfiyeler ve Yassıada yargılamaları | |
8 | Ara sınav | |
9 | Türkiye’nin çok renkli siyasal dönemi (1961-1965): Sanayileşme, göç ve muhalefet | |
10 | Adalet Partisi iktidarı, yaşanan toplumsal ve ekonomik değişimler | |
11 | 12 Mart 1971: Müdahalenin niteliği ve ara rejim | |
12 | CHP-MSP Koalisyonu: Gelişmeler, çatışmalar | |
13 | Farklı muhalif unsurlar: Öğrenciler, işçiler | |
14 | 12 Eylül’e doğru toplum, yaşanan iktisadi bunalım ve darbe |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bozkurt Güvenç-Gencay Şaylan, Türk-İslam Sentezi, İstanbul 1994 Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul 1996 Şerafettin Turan, Türk Devrim Tarihi, c. 3-4, Ankara 2000 Murat Metinsoy, İkinci Dünya Savaşı’nda Türkiye (Savaş ve Gündelik Yaşam), İstanbul 2000 Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, Ankara 2003 Kemal Karpat, Türkiye’de Toplumsal Dönüşüm: Kırsal Göç, Gecekondu ve Kentleşme, İstanbul 2003 Tansel Demirel, Adalet Partisi-İdeoloji ve Politika, İstanbul 2004 Geçiş Sürecinde Türkiye, İstanbul 2006 Nihat Erim, 12 Mart Anıları, İstanbul 2007 İlhan Tekeli, Cumhuriyetin Belediyecilik Öyküsü (1923-1990), İstanbul 2009 Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, c. 9/ Dönemler ve Zihniyetler, İstanbul 2009 Kemal Karpat, Osmanlı’dan Günümüze Elitler ve Din, İstanbul 2009 Bernard Lewis, Demokrasinin Türkiye Serüveni, İstanbul 2010 Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul 2010 Turhan Feyzioğlu, 15-16 Haziran: Türkiye’yi Sarsan İşçi Direnişi, İstanbul 2012 Kurtuluş Kayalı, Ordu ve Siyaset 27 Mayıs-12 Mart, İstanbul 2012 Suavi Aydın-Yüksel Taşkın, 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İstanbul 2014 Zafer Üskül, Bildirileriyle 12 Mart Dönemi Sıkıyönetimi, İstanbul 2014 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|