Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şiî İlim Geleneği ve Ulema | IMD 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam mezheplerinden Şîa'nın ilim dünyasını ve ulemasını tanımak, eğitim-öğretim faaliyetlerini kurumlar, şahsiyetler ve kaynakları ile öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Şiî medrese merkezleri ve ilmi faaliyetleri. Şiî ulemanın geçirdiği safhalar. Şiî ulemadan öne çıkan şahsiyetler. Modern dönem ulemanın konumu. Şiî ulema ve siyaset ilişkisi. Şiî ilim geleneği içerisindeki farklı ekoller. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şîa'nın mezhep olarak teşekkül döneminin tartışmalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Şîa'nın mezhep içi farklılaşmalarını bilir ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Şiî ilmi faaliyetlerin tarihini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Dünyadaki Şiî medrese merkezlerinin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Öne çıkan alimleri ve Şiî ilim dünyasına katkılarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Şîa'da ulemanın yeri ve önemini bilir. Etki ve katkılarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mescid-i Nebevî'den "Havza"ya Şiî Dünyada Medreselerin Serüveni | |
2 | Klasik Dönem Şiî Medrese Merkezleri: Kum, Bağdat, Necef | |
3 | Klasik Dönem Şiî Medrese Merkezleri: Kerbelâ, Hille, Cebel-i Âmil | |
4 | Mütekaddim Dönem Şiî Ulema | |
5 | Müteahhir Dönem Şiî Ulema | |
6 | Şiî Ulema’da Ahbârî-Usûlî Ayrışması ve Ahbârî Ulema | |
7 | Şiî Gelenekte Ulemanın Konumu ve Ulema-Siyaset İlişkisi | |
8 | Usûlî Ulemanın Otoritesine Bir Tehdit: Safevîler Dönemi Sûfî Ulema | |
9 | Ulemanın Zaferi: Velayet-i Fakîh ve Merce-i Taklîd | |
10 | Modern Dönem İran’da Havzalar ve Din eğitimi: Kum-Meşhed | |
11 | Modern Dönem Irak’ta Havzalar ve Din eğitimi: Necef-Kerbelâ | |
12 | Dünyada Şiî İlim Merkezleri: Lübnan, Hindistan, Pakistan | |
13 | Dünyada Şiî İlim Merkezleri: İngiltere, Amerika | |
14 | İran’da İslâmî Entelektüalizm: Abdülkerim Suruş, Muhammed Müçtehid Şebüsterî ve Mustafa Melikyan |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Momen, Moojan, An Introduction to Shii Islam, New Haven: Yale University Press, 1985. Sachedina, Abdulaziz Abdulhussein, The Just Ruler in Shi’ite Islam New York: Oxford University Press, 1988. Uyar, Mazlum, İran’da Modernleşme ve Din Adamları, İstanbul: Emre Yayınları, 2008. el-Fazlî, Abdülhâdî, el-Havzatü’l-‘ilmiyye tarîhuhâ nizâmuhâ ve devruhâ fî tağyîri vâkıi’l-ümme, Kum: Câmiatü Âli’l-Beyt, 2015. Uyar, Mazlum, Başlangıcından Günümüze Şiî Politik Düşüncesi, İstanbul: İyidüşün Yayınları, 2020. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Şîa'nın mezhep olarak teşekkül döneminin tartışmalarını bilir. | |
2 | Şîa'nın mezhep içi farklılaşmalarını bilir ve tartışır. | |
3 | Şiî ilmi faaliyetlerin tarihini öğrenir. | |
4 | Dünyadaki Şiî medrese merkezlerinin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir ve tartışır. | |
5 | Öne çıkan alimleri ve Şiî ilim dünyasına katkılarını bilir. | |
6 | Şîa'da ulemanın yeri ve önemini bilir. Etki ve katkılarını tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |