Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teftâzânî’De Bazı Kelâm Problemleri KLM 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ramazan Biçer, Doç. Dr. Hülya Terzioğlu, Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eşarî kelamcısı olan Teftâzânînin ilgili konulara yaklaşımını ele almak.

Dersin İçeriği

Teftâzânî´nin eserlerindeki bazı konular ve kelami görüşleri incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Têftâzânî Hayatı, eserlerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Teftazânî'nin Eşarî kelamındaki yerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Teftazânî'nin Eşarî kelamındaki yerini diğer kelamcılarla kıyaslar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Teftazânî'nin Eşarî kelamındaki yerini sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Teftazânî'nin görüşlerini eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Teftazânî'nin görüşlerini analiz eder, kelam düşüncesindeki yerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Têftâzânî Hayatı, eserleri .
2 Şerhu'l-akâid ve kelam tarihindeki önemi.
3 Şerhu'l-makâsıd ve genel özellikleri.
4 Şerhul-makâsıd'dan örnek kelam problemleri: İdrak.
5 İdrakin tabiatı ve İdrak türleri.
6 İlim/Bilgi
7 Bilgi türleri.
8 Allah´ın sıfatları
9 Ezeli ve hâdis bilgi.
10 Nazarî ve zorunlu bilgi.
11 İlim-malûm.
12 Bilginin temeli, teklîfin dayanağı.
13 İrade ve kudret.
14 Kudret ve fiil.
Kaynaklar
Ders Notu

Teftâzânî, Serhu'l-makâsıd

Ders Kaynakları

Ş.H. Austryn Wolfson, Kelâm Felsefeleri, İstanbul 2001.
Teftâzânî, Serhu'l-Akâid
Gölcük, Kelâm Tarihi, Konya

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Têftâzânî Hayatı, eserlerini tanır 2
2 Teftazânî'nin Eşarî kelamındaki yerini tanımlar. 2
3 Teftazânî'nin Eşarî kelamındaki yerini diğer kelamcılarla kıyaslar. 2
4 Teftazânî'nin Eşarî kelamındaki yerini sorgular. 2
5 Teftazânî'nin görüşlerini eleştirir. 3
6 Teftazânî'nin görüşlerini analiz eder, kelam düşüncesindeki yerini tanımlar. 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6