Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Kuran Yorumları ve Fıkıh | ISH 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı çağdaş dönemde Kuran ayetlerine yönelik farklı yorum ve yaklaşımları ve bunların modern dönemde İslam hukukunda meydana gelen gelişmelerle ilişkisinin ne olduğunu ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Kuranın mahiyeti, Kuranın temel amaçları, Tarihselcilik ve Kuran, Ahkam ayetleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam hukuku normlarının Kuran-ı Kerimle ilişkisini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
2 | Çağdaş Kurân yorumlarının dayandığı esasların tutarlılığını ve bu yorumlardan çıkan hukuki anlayışların meşruiyetini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
3 | Tarihselci yorum anlayışını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Modernist yorum anlayışını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
5 | Fazlurrahman´ın ahkâm ayetlerini tefsir etme metodunu analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
6 | Mustafa Öztürk´ün ahkam ayetlerini tefsir etme metodunu analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuranın mahiyetine ilişkin tartışmalar | |
2 | Kur´an´ın temel amaçları - II | |
3 | Kur´an´ın temel amaçları - II | |
4 | Modernist Kur´an Yorumları (Fazlurrahman Örneği) | |
5 | Modernist Kur´an Yorumları (Fazlurrahman Örneği) | |
6 | Tarihselci yorum anlayışı | |
7 | Tarihselcilik ve Kuran | |
8 | Tarihselcilik ve Esbab-ı nüzul | |
9 | Modern dönem arap dünyasında Kur´an´a yeni yaklaşımlar | |
10 | Modern dönem arap dünyasında Kur´an´a yeni yaklaşımlar | |
11 | Klasik dönem ahkâm tefsirleri | |
12 | Modern dönem ahkâm tefsirleri | |
13 | Modern dönem ahkâm tefsirleri | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | DİA maddeler |
Ders Kaynakları | 1. Fazlurrahman, Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu 2. Fazlurrahman, Kur´an´ın Ana Konuları 3. Mustafa Öztürk, Kur´an´ı Kendi Tarihinde Okumak 4. Mehmet Paçacı, Çağdaş Dönemde Kur´an´a ve Tefsire Ne Oldu? 5. Şevket Kotan, Kur´an ve Tarihselcilik |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | İslam hukuku normlarının Kuran-ı Kerimle ilişkisini ifade eder. | |
2 | Çağdaş Kurân yorumlarının dayandığı esasların tutarlılığını ve bu yorumlardan çıkan hukuki anlayışların meşruiyetini tartışır. | |
3 | Tarihselci yorum anlayışını değerlendirir. | |
4 | Modernist yorum anlayışını değerlendirir | |
5 | Fazlurrahman´ın ahkâm ayetlerini tefsir etme metodunu analiz eder. | |
6 | Mustafa Öztürk´ün ahkam ayetlerini tefsir etme metodunu analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |