Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Aile Hukuku | ISH 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACI MEHMET GÜNAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Aile hukuku modern dönemde de güncelliğini koruyan ve birçok İslam ülkesinde pozitif hukukun bir parçası olarak yürürlükte bulunan bir hukuk dalıdır. Bu hukuk dalının bazı meselelerine klasik doktrinde bir hayli tartışmaların yapıldığı, bunların bir kısmının günümüzde de devam ettiği görülmektedir. Bu dersin amacı İslam aile hukukunun bu tartışmalı konularını ele alıp değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | İslam Klasik Aile hukukuna genel bakış, modernleşme döneminde aile hukuku alanında kanunlaştırma faaliyetleri, İslam aile hukuku alanında yeni içtihatlar, İslam aile hukukunun güncel problemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik İslam aile hukukunun temel konu ve meselelerini analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
2 | Klasik İslam aile hukuku literatürünü tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
3 | Modern dönemde İslam aile hukuku alanındaki kanunlaştırma faaliyetlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
4 | İslam aile hukukunun güncel meselelerini tartışabilir. | Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | İslam aile hukuku alanındaki yeni içtihatları değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, | |
6 | İslam aile hukukunun tartışmalı bazı meselelerini batılı insan hakları anlayışı ve normları bağlamında değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik fıkıh literatürü temelinde klasik İslam aile hukuku doktrinine genel bakış | |
2 | Osmanlı döneminde İslam aile hukukunun kanunlaştırılması: 1917 Hukuk-i Aile Kararnamesi | |
3 | Çağdaş İslam devletleri ve topluluklarında İslam aile hukukunun reformasyonu çalışmaları | |
4 | Batılı insan hakları anlayışı ve normları bağlamında İslam aile hukuku | |
5 | Gayri Müslim devletlerde İslam aile hukukunun tanınması ve uygulanması | |
6 | Evlenme: Tanımı, unsurları ve şartları | |
7 | İslam aile hukukunda evlenmenin resmi tescili ve tescil edilmeyen evliliklere ilişkin uyuşmazlıklar | |
8 | Evlenmenin hükümsüzlüğü: Evlenmede butlan/fesad teorisi | |
9 | Boşanma: Çeşitleri, rici ve bain talak kavramları, iddet ve bunlara ilişkin hükümler | |
10 | Farklı fıkıh mezheplerine göre evlilik ve iddet nafakası | |
11 | İslam aile hukuku ve çağdaş hukuk normları bağlamında kocaya itaatin sınırları: İtaat ve nüşûz kavramları | |
12 | Mukayeseli İslam aile hukukunda çocukların velayeti ve bakımına ilişkin yaklaşımlar | |
13 | İslam hukukunun tartışmalı bazı meseleleri: Evlenme yaşı, evlenme velayeti, gayri müslimle evlenme, çok eşlilik, geçici evlilik | |
14 | İslam hukukunun tartışmalı bazı meseleleri: Üç talak meselesi, kazai boşanma ve karının boşanma hakkı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. M. Akif Aydın, İslâm-Osmanlı Aile Hukuku, İstanbul 1985 2. Zekiyüddîn Şaban, el-Ahkâmü´ş-şer´iyye li´l-ahvâli´ş-şahsiyye, Bingazi 1989 3. David Pearl and Werner Menski. Muslim Family Law. London 1998 4. Abdülkerim Zeydan, el-Mufassal fî ahkâmil-mere, Beyrut 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Klasik İslam aile hukukunun temel konu ve meselelerini analiz edebilir. | |
2 | Klasik İslam aile hukuku literatürünü tanır. | |
3 | Modern dönemde İslam aile hukuku alanındaki kanunlaştırma faaliyetlerini açıklar. | |
4 | İslam aile hukukunun güncel meselelerini tartışabilir. | |
5 | İslam aile hukuku alanındaki yeni içtihatları değerlendirebilir. | |
6 | İslam aile hukukunun tartışmalı bazı meselelerini batılı insan hakları anlayışı ve normları bağlamında değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |