Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Düşünce ve Edebiyat İlişkisi | TED 647 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Düşünce ile edebiyat arasında ilişki kurmak. |
Dersin İçeriği | Edebiyat ve sanatın, düşünce ve kültürle doğrudan bir ilişkisi bulunur. Yazarın belirli bir düşünce ortamında yaşaması bu etkilenmeyi zorunlu kılar. Kimi yazarlar yeni düşünce akımlarının sözcülüğünü de yapabilirler. Bu bakımdan bu derste, çağı ve edebi eserleri şekillendiren düşünce biçimlerini öğrenmek hedeflenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Düşünme biçimleri ve araçları hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Düşünce ve edebiyat arasındaki ilişki kavranır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yaratıcı düşünce yetisi geliştirilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Eleştirel ve analitik düşünce yetisi geliştirilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Düşünme, Düşünce ve Beyin Üzerine Değinme | |
2 | Düşünme Araçları: İmgeler, diyagramlar, zihin haritaları, kolajlar vb. | |
3 | Dil ve Tuzaklar, Safsatalar | |
4 | Düşünce ve Kültür, Sanat ve Edebiyat İlişkisi | |
5 | Felsefi Düşünce ve Edebiyat İlişkisi | |
6 | İdeolojik Düşünce ve Edebiyat İlişkisi | |
7 | Bilimsel Düşünce ve Edebiyat İlişkisi | |
8 | Vize sınavı | |
9 | Eleştirel ve Analitik Düşüncenin Felsefi Temelleri | |
10 | Eleştirel ve Analitik Düşüncenin Unsurları | |
11 | Eleştirel Okuma | |
12 | Yaratıcı Düşünce ve Edebiyat İlişkisi | |
13 | 19. yy düşünce biçimi üzerine bir tartışma | |
14 | Modern düşünce biçimi üzerine bir tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cemal Yıldırım (2014), Bilimsel Düşünme Yöntemi, İmge Kitabevi. Gerald M. Nosich (2012), Eleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası Eleştirel Düşünme Rehberi (çev. Birsel Aybek). Anı Yay., Ankara. Hilmi Ziya Ülken (1966), Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, 2 Cilt, Konya. J. Changeux ve P. Ricoeur (2021), Neden Nasıl Düşünürüz? Etik, İnsan Doğası ve Beyin Üzerine Bir Tartışma, Metis Yayınları, İstanbul. Richard Paul; Linda Elder (2016), Kritik Düşünce Yaşamınızın ve Öğrenmenizin Sorumluluğunu Üstlenmek İçin Araçlar (çev. A. Esra Aslan, Gamze Sart), 3. Baskı, Seçkin Yay., Ankara. William J. Barber (2000), İktisadi Düşünce Tarihi (çev. İhsan Durdu), Metropol Yay., İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Düşünme biçimleri ve araçları hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||||
2 | Düşünce ve edebiyat arasındaki ilişki kavranır. | ||||||||||||||
3 | Yaratıcı düşünce yetisi geliştirilir. | ||||||||||||||
4 | Eleştirel ve analitik düşünce yetisi geliştirilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |