Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkçe Şuara Tezkireleri | TED 625 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BAYRAM ALİ KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klâsik Türk Edebiyatının ilk başvuru kaynaklarından olan şuara tezkirelerinin genel özellikleri ile bilhassa ele aldıkları şairlerin şiir ve şair hakkındaki değerlendirmelerine değinilmesi, çeşitli yönlerine dikkat çekilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste klâsik edebiyatın ilk başvuru kaynakları arasında sayılan tezkirelerin genel/karakteristik özelliklerinin anlatılmasının yanı sıra ilk tezkire örneklerinden son örneğe değin belli başlı tezkirelerin tanıtılması, çeşitli yönlerine dikkat çekilmesi, ayrıca tezkirelerden yararlanma yollarının gösterilmesine çalışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerinin genel özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Şuara tezkiresi geleneği ile ilgili yorumda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Klasik edebiyatımızdaki Şuara tezkirelerini çeşitli açılardan karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şuarâ tezkiresi geleneğinin başlangıcı, tezkirelerin karakteristik özellikleri. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
2 | İlk Türk Şuarâ Tezkiresi: Ali Şir Nevâi’nin Mecâlisü’n-Nefâis’i. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
3 | İlk Osmanlı Sahası Türk Şuarâ Tezkiresi: Sehi Bey’in Heşt-Behişt’i. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
4 | Belli başlı 16. yy. Şuarâ tezkireleri: Latifi Tezkiresi, Âşık Çelebi Tezkiresi | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
5 | Hasan Çelebi Tezkiresi, Gelibolulu Âlî’nin Künhü’l-Ahbar’ının Tezkire Kısmı | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
6 | 17. yy. Şuarâ tezkireleri: Riyazi Tezkiresi, Kafzade Faizi Tezkiresi | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
7 | Rıza Tezkiresi, Âsım Tezkiresi, Güftî’nin Teşrifâtü’ş-Şuarâ’sı. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
8 | Belli başlı 18. yy. Şuarâ tezkireleri: Safâyi Tezkiresi, Sâlim Tezkiresi. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Râmiz Tezkiresi, Esrar Dede Tezkiresi, Sefîne-i Nefîse-i Mevleviyân. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
11 | 19. yy. Şuarâ tezkireleri: Ârif Hikmet Tezkiresi, Fatin Tezkiresi, Kâfile-i Şuarâ | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
12 | 20. yy. Şuarâ tezkireleri: Fâik Reşad’ın Eslaf’ı, İbnülemin’in Son Asır Türk Şairleri | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
13 | Tuhfe-i Nâilî | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
14 | Tezkirecilikten edebiyat tarihçiliğine geçiş ve belli başlı edebiyat tarihlerimiz. | Kaynaklar taranarak ilgili bölümler okunmalı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Prof. Dr. Haluk İpekten, Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerinin genel özelliklerini anlatır. | ||||||||||||||
2 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkirelerini belirler. | ||||||||||||||
3 | Şuara tezkiresi geleneği ile ilgili yorumda bulunur. | ||||||||||||||
4 | Klasik edebiyatımızdaki Şuara tezkirelerini çeşitli açılardan karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Klasik edebiyatımızdaki şuara tezkiresi geleneği ile ilgili hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |