Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Roman ve Hikaye İncelemeleri I | TED 629 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebiyatın başlıca türlerinden olan roman sanatının teoriden pratiğe geçilerek çözümlenmesi;Türk Edebiyat Tarihinde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin eserlerinin -teorik anlayışlar da dikkate alarak- incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, roman sanatının özellikleri, roman metinlerine yaklaşımda izlenecek yollar ve bunların metinler üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi esas alınmaktadır. Roman sanatının Tanzimattan sonraki seyri içinde geçirdiği merhaleler, geleneksel tarzdan ayrılan yönleri, dönemlere göre edindiği kazanımlar, tahlil metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve Türk roman ve hikâyeciliğinin belli başlı modelleri üzerinde inceleme, anlamlandırma ve yorumlamalar yapılmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Edebî bir metin olarak roman ve hikâyenin unsurlarını tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Roman ve hikâye metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir. | Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman ve hikâye metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir. | Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Roman ve hikâye metinlerini tematik olarak değerlendirir. | Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Roman ve hikâye metinlerini inceler ve çözümler. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roman kavramı ve Roman Sanatı üzerine | |
2 | Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş | |
3 | Ahmet Mithatın Ahmet Mithat, Felatun Bey İle Rakım Efendi; Letaif-İ Rivayat eseri | |
4 | Ahmet Mithatın romanları üzerine çözümlemeler | |
5 | Halid Ziyanın hikayeleri ve iki inceleme | |
6 | Halid Ziyanın romanları/ Mai ve Siyah/ Aşk-ı Memnu | |
7 | Samipaşazade sezainin hikaye ve romanları | |
8 | Mehmed Raufun Eylül romanı | |
9 | ARASINAV | |
10 | Ahmet Hikmet Müftüoglu-Çağlayanlar | |
11 | Recaizade Mahmut Ekrem: Araba Sevdası. | |
12 | Halide Edip, Sinekli Bakkal; Mor Salkımlı Ev; Ateşten Gömlek; Türkün Ateşle İmtihanı | |
13 | Kemal Tahir, Devlet Ana; Kurt Kanunu. | |
14 | Ömer Seyfettin, Hikayeler. Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgi verir. | ||||||||||||||
2 | Edebî bir metin olarak roman ve hikâyenin unsurlarını tanımlar. | ||||||||||||||
3 | Roman ve hikâye metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir. | ||||||||||||||
4 | Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman ve hikâye metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir. | ||||||||||||||
5 | Roman ve hikâye metinlerini tematik olarak değerlendirir. | ||||||||||||||
6 | Roman ve hikâye metinlerini inceler ve çözümler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |