Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatında Mizah ve Hiciv TED 645 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OZAN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş. Gör. Bedriye Gülay Açar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mizah ve hiciv bakımından hayli zengin olan klâsik edebiyatın bu yönünün belli şair, yazar ve eserler çerçevesinde öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Klâsik edebiyatımızda mizah ve hicvin hangi şair ve yazarlar tarafından ve ne şekilde ele alınıp işlendiğini, mizah, hiciv ve hezl arasındaki farklar ile ortak noktaları, metin örneklerinden hareketle göstermek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mizah ve hicvin tanımını ve genel özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Klâsik edebiyatımızdaki belli başlı mizah ve hiciv yazarları ile eserlerini bilir. Anlatım,
3 Mizah ve hiciv geleneği ile ilgili yorumda bulunur. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Belli başlı mizah ve hiciv örneklerini çeşitli açılardan karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Klâsik edebiyatımızdaki mizah ve hiciv anlayışı ile ilgili hüküm verir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hiciv, hezl ve mizah tabirleri DİA'daki "Hiciv" maddesinin okunması
2 Şeyhî'nin Harnâme adlı mesnevisindeki hiciv öğeleri Eserleri ve ilgili makaleler.
3 Şeyhî'nin Harnâme adlı mesnevisindeki hiciv öğeleri Eserleri ve ilgili makaleler.
4 Molla Lutfî ve eserlerinden seçme metinler Eserleri ve ilgili makaleler.
5 Bağdatlı Rûhî'nin Terkîb-i Bend'i Eserleri ve ilgili makaleler.
6 Bağdatlı Rûhî'nin Terkîb-i Bend'i Eserleri ve ilgili makaleler.
7 Nef'î ve Sihâm-ı Kazâ adlı eserinden seçme metinler. Eserleri ve ilgili makaleler.
8 Nef'î ve Sihâm-ı Kazâ adlı eserinden seçme metinler. Eserleri ve ilgili makaleler.
9 ARA SINAV
10 Kânî ve Hezliyyât adlı eserinden seçme metinler. Eserleri ve ilgili makaleler.
11 Güftî, Halet Efendi. Eserleri ve ilgili makaleler.
12 Sürûrî ve Hezliyyât adlı eserinden seçme metinler. Eserleri ve ilgili makaleler.
13 Sürûrî ve Hezliyyât adlı eserinden seçme metinler. Keçecizade İzzet Molla'nın Mihnetkeşân adlı eserinden seçme metinler. Eserleri ve ilgili makaleler.
14 Ziya Paşa'nın Zafernâme ve Zafernâme Şerhi adlı eserlerinden seçme metinler. Eserleri ve ilgili makaleler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Tezkiretü’ş Şu’arâ, Kınalızâde Hasan Çelebî, TTK Yayınları, Ankara, 1989
2. Türk Edebiyatı, Ahmet Kabaklı, Türkiye Yayınları, İstanbul, 1973.
3. Tezkire, Heşt Bihişt, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul, 1980.
4. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Nihad Sami Banarlı, MEB Yayınları, 1971.
5. En Güzel Espriler, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004.
6. Osmanlı Şairleri, Muallim Naci, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, (Cemal Kurnaz), Ankara, 1986.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Mizah ve hicvin tanımını ve genel özelliklerini bilir.
2 Klâsik edebiyatımızdaki belli başlı mizah ve hiciv yazarları ile eserlerini bilir.
3 Mizah ve hiciv geleneği ile ilgili yorumda bulunur.
4 Belli başlı mizah ve hiciv örneklerini çeşitli açılardan karşılaştırır
5 Klâsik edebiyatımızdaki mizah ve hiciv anlayışı ile ilgili hüküm verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 3 10 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6