Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Halk Kültüründe Töre ve Törenler | TED 633 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Halk kültürünün temelinde yer alan ritüeller, toplum ve kültür açısından işlevleri, yapıları, dinî ve din dışı içeriklerinin öğrenilmesi; ve Türk sosyo-kültürel yapısında ilkeler; töre ve töreye dayalı unsurların işlevleri ve günümüze yansımalarının öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Halk kültürünün temelinde yer alan ritüeller, toplum ve kültür açısından fonksiyonları, ritüellerin dini ve din dışı muhteva özellikleri, yapıları ve Türk sosyo-kültürel yapısındaki işlevleri ve günümüze yansımaları, |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal olay ve oldularda töre ve törenlerin faktörlerini rolunü anlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Toplumsal yapıyı analiz edebilme | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk kültüründe töre kavramı | Kaynaklardan konu takibi |
2 | Türk kültüründe sosyal normlar | Kaynaklardan konu takibi |
3 | Ritüel kavramı, ritüellerin toplum ve kültür açısından fonksiyonları | Kaynaklardan konu takibi |
4 | ritüellerin dini muhteva özellikleri | Kaynaklardan konu takibi |
5 | ritüellerin din dışı muhteva özellikleri | Kaynaklardan konu takibi |
6 | Türk kültüründe törenler Yuğ, Sagu, Şölen | Kaynaklardan konu takibi |
7 | Türk kültüründe yılbaşı | Kaynaklardan konu takibi |
8 | Nevruz Bayramı ve Ergenekon | Kaynaklardan konu takibi |
9 | Hıdırellez | Kaynaklardan konu takibi |
10 | Bölgesel mevsimlik törenler | Kaynaklardan konu takibi |
11 | Tarım toplumlarında törenler | Kaynaklardan konu takibi |
12 | Hayvancı toplumlarda törenler | Kaynaklardan konu takibi |
13 | Türkiye'de etnik törenler | Kaynaklardan konu takibi |
14 | Türkiye'de etnik törenler | Kaynaklardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ÇAY,Abdulhaluk;Nevruz Türk Ergenekon Bayramı,İleri Yayıncılık, İstanbul Akdoğan ÖZKAN, Kardeş Bayramlar ve Özel Günler, İnkılap Yayınları TEZCAN, (Doç. Dr.) Mahmut; Sosyal Kültürel Değişme, Ank. Ün. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay. 129, Ankara, 1984., TEZCAN, (Doç. Dr.) Mahmut; Kültürel Antropoloji, Kültür Bakanlığı, Ankara 1997., TEZCAN, (Doç. Dr.) Mahmut; Türk Kişiliği ve Kültür Kişilik İlişkileri, Kültür Bak. 1997, ÖNDER, A. Tayyar; Türkiyenin Etnik Yapısı, Artı Yay. 2002, ERDENTUĞ, Nermin; Sosyal Adet ve Gelenekler, Ank 1977 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | X | |||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | X | |||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toplumsal olay ve oldularda töre ve törenlerin faktörlerini rolunü anlayabilme | ||||||||||||||
2 | Toplumsal yapıyı analiz edebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |