Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kimlik ve Çokkültürlülük Tartışmaları SOS 641 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Hüsna Hacıeyüpoğlu, Arş. Gör. Osman Aydoğan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kimlik konusu sosyolojik teorinin önde gelen başlıkları arasında yer almaktadır. Son yıllarda dünya çapında meydana gelen pardigmal değişmeler de çokkültürlülüğü bir toplumsal formasyon olarak öne çıkarmış görünmektedir. Ders kimlik olgusunun çokkültürlü toplumda taşıdığı anlama odaklanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste sosyal teoride son yıllarda çok etkin bir şekilde tartışılan çokkültürlülük olgusu kimlik sorunları bağlamında ele alınmaya çalışılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal bir formasyon olarak kimlik olgusunun bileşenlerini kavramak. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Modern toplumlarda kimlik kurucu ögeleri konusunda bir kavrayışa ulaşmak. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Tekci modellerden çoğulcu modellere yönelen paradigmal değişileri açıklamak Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Çokkültürlü toplumlarda kimlik algısının çeşitlenmesi konusunda kavrayışa ulaşmak. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Toplumsal çoğulculuk fikri ve sosyal gerçekliğin çok boyutluluğu düşüncesini geliştirmek Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir toplumsal Formasyon olarak kimlik
2 Etnisite
3 Modernite döneminde Etnisite algısı
4 Kültürel Çoğulculuk Biçimleri
5 Sosyal Teoride Çokkültürlülük
6 Postmodernite ve Çokkültürlülük
7 Çokkültürlülük Biçimleri
8 Ara sınav
9 Liberal Çokkültürlülük Modelleri
10 Liberal Çokkültürlülük
11 Kominiteryen( Cemaatçi) Çokkültürlülük
12 Kanada, Avustralya Modelleri
13 Avrupa´da Kültürel Çokkültürlülük: İngiltere, Almanya ve Fransa örnekleri
14 Amerikan Çokkültürlüğü: Erime Potası modeli
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Will Kymlicka, Çokkültürlü Yurttaşlık, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,2000.
Charles Taylor ve Amy Gutmann, Çokkültürcülük Tanınma Politikası, YKY.

Tariq Modood, Çokkültürcülük, Bir Yurttaşlık Tasarımı, Phoenix yayınları, Ankara 2015.

Şener Aktürk, Etnisite Rejimleri ve Milliyet, Bilgi Ünv. Yayınları, İsta. 2015.

Phikhu Parekh, Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek,  Phoenix  Yayınları.

Dominique Schnapper, Öteki İle İlişki/Sosyoloji Düşüncesinin Özünde  İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Peter Kivisto and Thomas Faist, Citizenship: Discourse,Theory, and Transnational Prospects, Blackwell Publishing, 2007.

Peter Kivisto, Multiculturalism in Global Society, Blackwell Publishing, 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Toplumsal bir formasyon olarak kimlik olgusunun bileşenlerini kavramak.
2 Modern toplumlarda kimlik kurucu ögeleri konusunda bir kavrayışa ulaşmak.
3 Tekci modellerden çoğulcu modellere yönelen paradigmal değişileri açıklamak
4 Çokkültürlü toplumlarda kimlik algısının çeşitlenmesi konusunda kavrayışa ulaşmak.
5 Toplumsal çoğulculuk fikri ve sosyal gerçekliğin çok boyutluluğu düşüncesini geliştirmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 35
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Performans Görevi (Seminer) 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6