Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Programı Teorileri EPO 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı eğitim ile ideoloji, sosyal sınıf, etnik köken, ekonomi, kültür ve cinsiyet arasındaki ilişkileri ortaya koymak ve Yeni eğitim sosyolojisi adı altında gelişen eleştirel pedagoji, örtük program, ekonomik ve kültürel yeniden üretim, eğitimdeki eşitsizlikler ve toplumsal cinsiyet konularını öğrenciler ile birlikte ele alıp tartışmaktır. Eğitim programları ile ilgili post-modernist yaklaşımlar incelenecektir.

Dersin İçeriği

Eleştirel pedagogy, örtük program, ekonomik ve kültürel yeniden üretim teorileri, eğitim ve sosyal sınıf ilişkileri, eğitimde fırsat eşitsizliği, cinsiyetçilik ve eğitim programları ile ilgili post-modernist görüşler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ile ideoloji arasındaki ilişkileri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Eğitim ile sosyal sınıf arasındaki ilişkileri karşılaştırır. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Eğitim ile ekonomi arasındaki ilişkileri yorumlar. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Eğitim ile kültür arasındaki ilişkileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Eğitimde toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik konusunu tartışır. Ekonomik ve kültürel üretim ve yeniden üretim ilişkisini tartışır. Beyin Fırtınası,
6 Eğitim programları ile ilgili post-modernist yaklaşımları değerlendirir. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde Paradigmalar; İşlevci Paradigma
2 Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma
3 Eğitim ve Yeni Bilgi Sosyolojisi
4 Eğitim ve Sosyal Sınıf İlişkileri
5 Eğitim ve Ekonomik Yeniden Üretim
6 Eğitim ve Kültürel Yeniden Üretim
7 Örtük Program ve Seviye Gruplaması
8 Eğitim ve İdeoloji
9 Eğitim ve Cinsiyet/Cinsiyetçilik
10 Eğitimde Fırsat Eşitliği/Eşitsizliği
11 Ders Kitaplarına Eleştirel Bir Bakış
12 Eğitim Programlarına Postmodernist Yaklaşımlar
13 Eğitim Programlarına Postmodernist Yaklaşımlar
14 Eleştirel Teory/Pedagoji
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İnal, Kemal, (1994). Sosyolojik Açıdan Yorumcu Paradigma ve Eğitime Uygulanması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:27, Sayı: 1, Ankara.
Tan, Mine, (1990). Eğitim Sosyolojisinde Değişik Yaklaşımlar: İşlevci Paradigma ve Çatışmacı Paradigma. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:23, Sayı: 2, Ankara.
APPLE, Michael, Ideology and Curriculum. Boston: Routledge & Kegan Paul, 1979.
BOWLES, Samuel ve Herbert GINTIS, Schooling in Capitalist America. New York: Basic Books, 1977.
BOURDIEU, J. P. ve J. C. PASSERON, Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage, 1977.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Eğitim ile ideoloji arasındaki ilişkileri çözümler.
2 Eğitim ile sosyal sınıf arasındaki ilişkileri karşılaştırır.
3 Eğitim ile ekonomi arasındaki ilişkileri yorumlar.
4 Eğitim ile kültür arasındaki ilişkileri açıklar.
5 Eğitimde toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik konusunu tartışır. Ekonomik ve kültürel üretim ve yeniden üretim ilişkisini tartışır.
6 Eğitim programları ile ilgili post-modernist yaklaşımları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6