Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Değerlendirme EPO 502 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP DEMİRTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Res. Assist. F. Bacaksız

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bir eğitim programın bütün boyutları ile nasıl değerlendirileceği, bu süreçte araştırılması gereken problemler, verilerin toplanması, analizi ve sonuçların programı geliştirmeye yönelik değerlendirilmesi yeterliklerini kazanabilme.

Dersin İçeriği

Eğitimde program geliştirme ve değerlendirmede temel kavramlar, ilkeler ve sınıflamalar, değerlendirme türleri ve modelleri, araştırma yöntemleri ve uygulama.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel ilkeler bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel sınıflamalar bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Program Değerlendirmede araştırma problemleri bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Program Değerlendirmede araştırma yöntemleri bilgisi. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Bir eğitim programın geliştirilmesinde değerlendirmenin gerekliliğini kavrayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bir eğitim programı ile ilgili verileri toplayabilme. Deney ve Laboratuvar,
7 Toplanan verileri yorumlayabilme. Deney ve Laboratuvar,
8 Bir eğitim programının öğelerini tutarlı olarak analiz edebilme. Deney ve Laboratuvar,
9 Analiz sonuçlarına göre bir eğitim programın yenileyebilme. Deney ve Laboratuvar,
10 Eğitim programın değerlendirmesinin gerekliliğine inanış Deney ve Laboratuvar,
11 Bir eğitim programını ölçütlere uygun değerlendirebilme. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitimde program geliştirme ve değerlendirmede temel kavramlar, ilkeler ve sınıflamalar
2 Program değerlendirme türleri
3 Program değerlendirmede kullanılan araştırma yöntemleri
4 Program değerlendirme modelleri.
5 Dünyada program geliştirme uygulamaları
6 Dünyada program değerlendirme uygulamaları
7 Türk Ortaöğretim Programının Değerlendirilmesi
8 Ara Sınav
9 Türk İlköğretim Programının Değerlendirilmesi
10 Örnek bir eğitim programı değerlendirme uygulaması
11 Öğrencilerin Değerlendirdikleri Programı Sunması
12 Öğrencilerin Değerlendirdikleri Programı Sunması
13 Öğrencilerin Değerlendirdikleri Programı Sunması
14 Dersin ve dönemin genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
Ertürk, S. (1993). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan.
Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
Tyler, R. W., (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press.
Uzunboylu, H. Ve Hürsen, Ç. (2008). Eğitim Programları ve Değerlendirilmesi. Ankara: Öğreti.
Worthen, B. R., & James, R. S. (1987). Educational Evaluation. Longman, London.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel ilkeler bilgisi.
2 Program geliştirme ve değerlendirme ile ilgili temel sınıflamalar bilgisi.
3 Program Değerlendirmede araştırma problemleri bilgisi.
4 Program Değerlendirmede araştırma yöntemleri bilgisi.
5 Bir eğitim programın geliştirilmesinde değerlendirmenin gerekliliğini kavrayabilme.
6 Bir eğitim programı ile ilgili verileri toplayabilme.
7 Toplanan verileri yorumlayabilme.
8 Bir eğitim programının öğelerini tutarlı olarak analiz edebilme.
9 Analiz sonuçlarına göre bir eğitim programın yenileyebilme.
10 Eğitim programın değerlendirmesinin gerekliliğine inanış
11 Bir eğitim programını ölçütlere uygun değerlendirebilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6