Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arıtma Çamurlarının Tarımda Kullanılması | CEM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Arıtma çamuları ve bunların işlenmesi ile elde edilen gübre ve toprak ıslah edici malzemelerin, çevresel riskler ve konu ile ilgili yönetmelikleri göz önünde bulundurarak, sürdürülebilir bir şekilde arazide kullanımı ve geri kazanımının tanıtılması. |
Dersin İçeriği | Toprak profilinin tanımlanması, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri. Kirleticilerin toprakta dönüşüm ve taşınımı. Arıtma çamurlarının sınıflandırılması ve özellikleri. Arıtma çamurlarının uygulanabileceği bölgeler, topraklar ve bitkiler. Bitki beslenmesi için gerekli elementler, bitki fizyolojisini olumsuz etkileyen mineraller. Çamur uygulama yöntemleri ve yönetmelikler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arıtma çamurlarının bertarafında çevreye duyarlı alternatif bertaraf yöntemlerini tanımlayabilme | Anlatım, | |
2 | Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterlerini tanımlayabilme | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
3 | Arıtma çamurlarının uygulanacağı bölgeleri ve bitkileri tanımlayabilme | Anlatım, Rol Oynama, | |
4 | Arıtma çamurlarının tarımsal arazide bertarafında risk unsurlarını tanımlayabilme ve bunları giderebilme | Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikleri yorumlayabilme | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toprak profilinin yapısı fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri | |
2 | Bitki beslenmesinde gerekli makro ve iz elementler ve fonksiyonları | |
3 | Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterleri | |
4 | Endüstriyel ve evsel arıtma çamurlarının bileşimleri, laboratuarda uygulamalı analiz yöntemleri | |
5 | Arıtma çamurlarının uygulanabileceği bölgeler, bitkiler ve topraklar | |
6 | Çamurların topraklara veriliş zaman, yöntem ve sıklıkları; agronomik yük ve ağır metal yüklerinin hesaplanması | |
7 | Çamurlarda ağır metal ve organik mikro kirleticilerin toprakta tutulması, taşınması ve transformasyonu | |
8 | Arıtma çamurlarında bulunan kirleticilerin toprak canlıları, bitkiler ve insanlara geçişi ve potansiyel zararları | |
9 | Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikler | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Arıtma çamurlarına gelen kirlilik kaynakları ve bunların azaltılabilirliği ile ilgili bilimsel makalelerin irdelenmesi | |
12 | Bitki örneklerinde ağır metal analiz yöntemleri | |
13 | Konuyla ilgili seminer sunumu | |
14 | Konuyla ilgili seminer sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Arıtma Çamurlarının Tarımsal amaçlı Kullanımı. Ders Notu. |
Ders Kaynakları | 2. Kocasoy, G., 1994. Atıksu arıtma çamuru ve katı atık ve kompost örneklerinin analiz yöntemleri. Boğaziçi Üniversitesi. 3. Manser, A.G.R., Keeling, A.A., 1996. Practical Hand Book of Processing and Recycling Municipal Waste. Lewis Publisher. 4. McFarland, M.J., 2000. Biosolids Engineering. McGrow-Hill. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili projelerde liderlik eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Arıtma çamurlarının bertarafında çevreye duyarlı alternatif bertaraf yöntemlerini tanımlayabilme | 5 | ||||||
2 | Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterlerini tanımlayabilme | 5 | ||||||
3 | Arıtma çamurlarının uygulanacağı bölgeleri ve bitkileri tanımlayabilme | 5 | ||||||
4 | Arıtma çamurlarının tarımsal arazide bertarafında risk unsurlarını tanımlayabilme ve bunları giderebilme | 5 | ||||||
5 | Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikleri yorumlayabilme | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 14 | 28 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |