Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dezenfeksiyon Teorisi ve Tasarımı CEM 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MERAL YURTSEVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Su ve atıksuların dezenfeksiyonunda kullanılan değişik teknolojileri ve mekanizmaları anlatmak, dezenfektan çeşitleri ve dezenfeksiyon metodları hakkında bilgi vermek ve arıtma tesisi tasarımında dezenfeksiyon uygulamalarının anlatılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Giriş, Dezenfeksiyon teorisi, Dezenfeksiyon yöntemleri (fiziksel, kimyasal, mekanik, radyasyon ile dezenfeksiyon), Dezenfeksiyon mekanizmaları, Oluşan yan ürünler ve kontrolü, Su ve atıksu arıtımında kullanılan dezenfektanlar, Dezenfektanların etkinliği ve etki eden faktörler, Dezenfeksiyon kinetiği, Dezenfektanların fiziksel ve kimyasal karakteristikleri, Dezenfektan çeşitleri ve özellikleri, Halojen dezenfeksiyonu, Ozon dezenfeksiyonu, UV dezenfeksiyonu, Dezenfeksiyon ve sağlık, Tesis tasarımında dezenfeksiyon.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Su ve atıksuların dezenfeksiyonunda kullanılan değişik teknoloji ve mekanizmalar hakkında detaylı bilgi edindirmek, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 2) Dezenfeksiyon tasarımı ve projelendirilmesi için gerekli ileri bilgi, teknoloji ve beceri kazandırmaktır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Dezenfeksiyon teorisi
3 Dezenfeksiyon yöntemleri (fiziksel, kimyasal, mekanik, radyasyon ile)
4 Dezenfeksiyon mekanizmaları
5 Oluşan yan ürünler ve kontrolü
6 Su ve atıksu arıtımında kullanılan dezenfektanlar
7 Dezenfektanların etkinliği ve etki eden faktörler
8 Dezenfeksiyon kinetiği
9 Dezenfektanların fiziksel ve kimyasal karakteristikleri
10 Dezenfektan çeşitleri ve özellikleri,
11 Halojen dezenfeksiyonu
12 Ozon dezenfeksiyonu, UV dezenfeksiyonu
13 Dezenfeksiyon ve sağlık
14 Tesis tasarımında dezenfeksiyon
Kaynaklar
Ders Notu 1) Wastewater Engineering, Treatment, Disposal and Reuse, Metcalf&Eddy Inc. Third Edition. New York, NY: Mc Graw Hill, Inc, 1991.
2) Wang, L K. and Wang M. H. S., Handbook of Industrial Waste Treatment, Marcel Dekker Inc. 1992.
3) R.M. Felder, R.W. Rousseau, Elementary Principles of Chemical Processes, Third Edition John Wiley&Sons 2000.
4) G., WvanLoon, S.J., Duffy, Environmental Chemistry, Oxford Uni. Press. 2005
5) J Dyksen, C Spencer, R Hoehn, Long Term Effects of Disinfection Changes on Water Quality, IWA Publishing, 2007.
Ders Kaynakları Ulusal ve Uluslar arası dergilerde yer alan makaleler.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili projelerde liderlik eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Su ve atıksuların dezenfeksiyonunda kullanılan değişik teknoloji ve mekanizmalar hakkında detaylı bilgi edindirmek,
2 2) Dezenfeksiyon tasarımı ve projelendirilmesi için gerekli ileri bilgi, teknoloji ve beceri kazandırmaktır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6