Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Kuantum Mekaniği II | FIZ 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İleri Kuantum Mekaniği-1 |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ALİ SERDAR ARIKAN, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere kuantum mekaniği hakkında temel bilgileri vermek |
Dersin İçeriği | Bir elektronlu atomlar, Coulomb alanında hareket, Dağılım fonksiyonları ve şekilleri, Açısal momentum, Pertürbasyon Metodu, Varyasyon metodu, Çok elektronlu atomlar, Hartree-Fock modeli, Slater determinantı, Özdeş parçacıklar, Kuantum dağılım fonksiyonları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tek elektronlu atomları modeller ve kuantum mekaniksel enerji ifadelerini yazar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | Coulomb alanında hareketin başka hareket çeşitleriyle farkını ifade eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Dağılım fonksiyonları arasındaki fark ve benzerlikleri ifade eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | Açısal momentumun kuantum mekaniğindeki uygulamalarını gerçekleştirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Toplam açısal momentumun enerjiyle ilişkisini kurar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | Pertürbasyon yöntemini çok parçacıklı sistemlere uygulayıp deneysel değerlere yakın enerji hesabı yapar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
7 | Varyasyon yönteminin enerji hesabındaki yerini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
8 | Çok elektronlu atomların kuantum mekaniksel modellemesini yapar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
9 | Kuantum mekaniğinin genel bakış açısını yansıtır | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
10 | Hartree-Fock yönteminin enerji hesabındaki yerini ifade eder | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
11 | Slater determinantının matematiksel özünü açıklar | ||
12 | Özdeş parçacıkların fizikteki yerini ifade eder | ||
13 | Özdeş parçacıklara ait toplam enerji ifadesini elde eder | ||
14 | Kuantum dağılım fonksiyonlarının enerji hesabındaki yerini belirler | ||
15 | Kuantum mekaniğindeki karışık problemleri modeller ve çözer |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir elektronlu atomlar | [1] Sayfa 1-34 |
2 | Coulomb alanında hareket | [1] Sayfa 34-59 |
3 | Dağılım fonksiyonları ve şekilleri | [1] Sayfa 59-70 |
4 | Açısal momentum | [1] Sayfa 81-107 |
5 | Toplam açısal momentum | [1] Sayfa 109-120 |
6 | Pertürbasyon Metodu | [1] Sayfa 123-140 |
7 | Varyasyon metodu | [1] Sayfa 140-151 |
8 | Çok elektronlu atomlar | [1] Sayfa 151-166 |
9 | Ara sınav | |
10 | Hartree-Fock modeli | [1] Sayfa 166-176 |
11 | Slater determinantı | [1] Sayfa 176-190 |
12 | Özdeş parçacıklar | [1] Sayfa 192-206 |
13 | Kuantum dağılım fonksiyonları | [1] Sayfa 206-212 |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Prof. Dr. Abdulhalik Karabulut ve Prof. Dr. Gökhan Budak, Kuantum Fiziği II, 2008 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, laboratuvar, modem cihaz, yazılım, yöntem, tasarım hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, yeni düşünce-yöntem-tasarım-uygulama geliştirir, akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
8 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye liderlik eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tek elektronlu atomları modeller ve kuantum mekaniksel enerji ifadelerini yazar | ||||||||
2 | Coulomb alanında hareketin başka hareket çeşitleriyle farkını ifade eder | ||||||||
3 | Dağılım fonksiyonları arasındaki fark ve benzerlikleri ifade eder | ||||||||
4 | Açısal momentumun kuantum mekaniğindeki uygulamalarını gerçekleştirir | ||||||||
5 | Toplam açısal momentumun enerjiyle ilişkisini kurar | ||||||||
6 | Pertürbasyon yöntemini çok parçacıklı sistemlere uygulayıp deneysel değerlere yakın enerji hesabı yapar | ||||||||
7 | Varyasyon yönteminin enerji hesabındaki yerini kavrar | ||||||||
8 | Çok elektronlu atomların kuantum mekaniksel modellemesini yapar | ||||||||
9 | Kuantum mekaniğinin genel bakış açısını yansıtır | 2 | |||||||
10 | Hartree-Fock yönteminin enerji hesabındaki yerini ifade eder | ||||||||
11 | Slater determinantının matematiksel özünü açıklar | ||||||||
12 | Özdeş parçacıkların fizikteki yerini ifade eder | ||||||||
13 | Özdeş parçacıklara ait toplam enerji ifadesini elde eder | ||||||||
14 | Kuantum dağılım fonksiyonlarının enerji hesabındaki yerini belirler | ||||||||
15 | Kuantum mekaniğindeki karışık problemleri modeller ve çözer | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |