Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismik Modelleme | JFM 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uygulamalı sismik konusunda araştırma yapacakların bilgi düzeylerini yükseltmek |
Dersin İçeriği | Modellemenin amacı; Modellemede sayısal uygulamalar, Fourier, Radon, Laplace, ve Hartley integralleri; Ters problemler ve çözüm yöntemleri; Biçimlendirme Süzgeçleri; Ters evrişim (Dekonvolüsyon); Yapay sismogramlar; Işın izleme yöntemiyle yapay sismogram üretimi; Sonik loglardan yapay sismogram üretimi; Elastik ve elastik olmayan ortamlarda soğrulma; Akustik dalga denklemi ile modelleme; Elastik dalga denklemi ile modelleme; Modellemede spektral ve sonlu farklar yöntemleri; Modelleme yardımıyla litolojik kestrim |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sismik modellemede temel kuralları uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Yer altının gerçekci görüntülenmesinde deneyim kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Sismik verilerin yorumlanmasında deneyim kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Bazı jeolojik modeller için yapay sismogram üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
5 | Dalga alanı modellemesi için bilgisayar programlama yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modellemenin amacı | 1. Hafta Sunusu |
2 | Modellemede sayısal uygulamalar | 2. Hafta Sunusu |
3 | Fourier, Radon, Laplace ve Hartley integralleri | 3. Hafta Sunusu |
4 | Ters problemler ve çözüm yöntemleri | 4. Hafta Sunusu |
5 | Biçimlendirme Süzgeçleri | 5. Hafta Sunusu |
6 | Ters evrişim (Dekonvolüsyon) | 6. Hafta Sunusu |
7 | Yapay sismogramlar | 7. Hafta Sunusu |
8 | Işın izleme yöntemiyle yapay sismogram üretimi | 8. Hafta Sunusu |
9 | Sonik loglardan yapay sismogram üretimi | 9. Hafta Sunusu |
10 | Elastik ve elastik olmayan ortamlarda soğrulma | 10. Hafta Sunusu |
11 | Akustik dalga denklemi ile modelleme | 11. Hafta Sunusu |
12 | Elastik dalga denklemi ile modelleme | 12. Hafta Sunusu |
13 | Modellemede spektral ve sonlu farklar yöntemleri | 13. Hafta Sunusu |
14 | Modelleme yardımıyla litolojik kestrim | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık verilen Ders Notu ve internet ortamında ppt dosyası |
Ders Kaynakları | Clayton, R., and Engquist, B., 1977, Absorbing boundary conditions for acoustic and elastic wave equations: Bull. Seis. Soc. Am., 67, 15291540. Kosloff, D., and Baysal, E.,1982, Forward modeling by a Fourier method, Geophysics, 47, 1402-1412. Kosloff, D., Reshef, M., and Lowenthal, D. ,1984, Elastic wave calculation by Fourier method, Bull. Seism. Soc. Am., 74, 875-891. Claerbout, J.F., 1985, Imaging the Earths Interior. Blackwell Sci.Publ. Saatçılar, R., and Ergintav, S. ,1991, Solving elastic wave equation with Hartley method, Geophysics, 56, 274-278. Redfern, D., and Campbell, C., 1998, The Matlab 5 Handbook: Springer-Verlag. Zhang, B., Papageorgiou, A., S., Tassoulas, J., L., 1998, A hybrid numerical technique, combining the finite-element and boundary-element methods, for modeling the 3D response of 2D scatterers, Bull. Seism. Soc. Am. 88, 1036-1050. Lines, L. R., Slawinski, R., and Bording, R. P., 1999, A recipe for stability of finite-difference wave-equation computations: Geophysics, 64, 967969. Zelt, C. A., 1999, Modelling strategies and model assessment for wide-angle seismic traveltime data, Geophys. J. Int., 139, 183-204. Olsen, K., B., Nigbor, R., Konno, T., 2000, 3D Viscoelastic Wave Propagation in the Upper Borrego Valley, California, Constrained by Borehole and Surface Data, Bull. Seism. Soc. Am. 90, 134-150. Margrave, G.F., 2001, Numerical methods of exploration seismology with algorithims in MATLAB. The University of Calgary Publ. Yılmaz, O., 2001, Seismic Data Analaysis. Vol. I, II, SEG Publ. Zelt, C. A., K. Sain, J. V. Naumenko, and D. S. Sawyer, 2003, Assessment of crustal velocity models using seismic refraction and reflection tomography, Geophys. J. Int., 153, 609-626. E. Minkoff, S.E., Stone, C.M., Bryant, S., and Peszynska, M., 2004, Coupled geomechanics and flow simulation for time-lapse seismic modeling. Geophysics, V. 69, NO. 1 , P. 200211, Zelt, C. A., R. M. Ellis and B. C. Zelt, 2006, 3-D structure across the Tintina strike-slip fault, northern Canadian Cordillera, from seismic refraction and reflection tomography, Geophys. J. Int., 167, 1292-1308. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sismik modellemede temel kuralları uygular. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
2 | Yer altının gerçekci görüntülenmesinde deneyim kazanır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
3 | Sismik verilerin yorumlanmasında deneyim kazanır. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
4 | Bazı jeolojik modeller için yapay sismogram üretir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
5 | Dalga alanı modellemesi için bilgisayar programlama yapar. | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |