Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğrultu Atımlı Fayların Sismotektoniği | JFM 527 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Aralarında Türkiyenin Marmara bölgesinin de yer aldığı dünya üzerindeki bir çok yoğun nüfuslu ve gelişmiş bölge için deprem tehlikesi oluşturan doğrultu atımlı fayların sismotektonik özelliklerinin ve Türkiyede büyük ve yıkıcı deprem üretmiş iki doğrultu atımlı fay sisteminin (Kuzey ve Doğu Anadolu Fay Zonları) konusu yerbilimleri ile doğrudan veya dolaylı olarak ilişkili tez hazırlayacak lisansüstü öğrencilerine anlatılması ve tanıtılması. Kuzey Anadolu Fay Zonunun SAÜ kampüsü yakınından geçmesi, Sapanca Gölünün yerleştiği çöküntünün nedeni olması ve 1999 İzmit depremini üretmesi de bu dersin gerekçeleri arasında sayılabilir. |
Dersin İçeriği | Doğrultu atımlı fayların dünya üzerindeki dağılımları, sınıflaması, terminolojisi, yapısal-geometrik özellikleri, depremsellikleri ve segmentasyonu; Riedel deneyi ve deformasyon elipsoidi; Doğrultu atımlı fayların tektonik jeomorfolojileri; kıtasal ölçekteki doğrultu atımlı fayların derinlik boyutundaki özellikleri; yakınsayan ve ıraksayan doğrultu atım tektoniği; transcurrent, transform ve wrench fay kavramları; Doğrultu atımlı faylar boyunca gelişen ikincil faylanmalar ve sedimenter havzalar; Doğrultu atımlı faylar boyunca deprem kırılma çekirdeklenmeleri, yayılmaları ve bitimleri ve odak mekanizma çözümleri; Kuzey ve Doğu Anadolu Fay zonlarının geometrik-yapısal özellikleri, segmentasyonu ve depremselliği. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrultu-atımlı fayların türlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | 2-Boyutlu deformasyon elipsoidini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Doğrultu-atımlı fay ortamlarının küresel dağılımını küresel tektonik harita üzerinde özetler. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Kıtasal bir makaslama zonunun derinlik boyutundaki özelliklerini çizerek açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Doğrultu-atımlı bir fay boyunca gelişen kosismik yapıları gerilme eksenleri ile ilişkilendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Doğrultu atımlı faylarla ilişkili yer şekillerini sıralar | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Doğrultu atımlı bir fay ile ilişkili yüzey kırığı haritasından fay zonu süreksizliklerinin faylanma üzerindeki etkisini değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Türkiyedeki doğrultu atımlı fayların dağılımını kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğrultu Atımlı Faylar: Sınıflama, terminoloji, küresel dağılım | |
2 | Deformasyon elipsoidi ve Riedel deneyi | |
3 | Doğrultu Atımlı Faylar: Yapısal-geometrik özellikler | |
4 | Doğrultu atımlı faylarda derinlik boyutu | |
5 | Doğrultu Atımlı Faylar: Depremsellik ve segmentasyon | |
6 | Doğrultu Atımlı Faylar: Tektonik jeomorfoloji | |
7 | Yakınsayan ve ıraksayan doğrultu atım tektoniği, Transcurrent, transform ve wrench fay kavramları | |
8 | Doğrultu atımlı faylar boyunca gelişen sedimenter havzalar | |
9 | Doğrultu atımlı faylar ve deprem mekaniği-I | |
10 | Doğrultu atımlı faylar ve deprem mekaniği-II | |
11 | Kuzey Anadolu Fay Zonu: Geometrik ve yapısal özellikler | |
12 | Kuzey Anadolu Fay Zonu: Segmentasyon ve depremsellik | |
13 | Doğu Anadolu Fay Zonu: Geometrik ve yapısal özellikler | |
14 | Doğu Anadolu Fay Zonu: Segmentasyon ve depremsellik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof..Dr. Murat UTKUCU, Doğrultu Atımlı Fayların Sismotektoniği, Derlenmiş Ders Sunuları |
Ders Kaynakları | Tchalenko, J.S., Similarities between shear zones of different magnitudes, Geol. Soc. Am. Bull., 81, 1625-1640, 1970. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğrultu-atımlı fayların türlerini kavrar. | 4 | 2 | 0 | 4 | 2 | |
2 | 2-Boyutlu deformasyon elipsoidini çizer. | 4 | 2 | 0 | 4 | 2 | |
3 | Doğrultu-atımlı fay ortamlarının küresel dağılımını küresel tektonik harita üzerinde özetler. | 4 | 2 | ||||
4 | Kıtasal bir makaslama zonunun derinlik boyutundaki özelliklerini çizerek açıklar. | 0 | 4 | 2 | |||
5 | Doğrultu-atımlı bir fay boyunca gelişen kosismik yapıları gerilme eksenleri ile ilişkilendirir. | 4 | 2 | 4 | 2 | ||
6 | Doğrultu atımlı faylarla ilişkili yer şekillerini sıralar | 4 | 2 | 4 | 2 | ||
7 | Doğrultu atımlı bir fay ile ilişkili yüzey kırığı haritasından fay zonu süreksizliklerinin faylanma üzerindeki etkisini değerlendirir. | 4 | 2 | 4 | 2 | ||
8 | Türkiyedeki doğrultu atımlı fayların dağılımını kavrar | 4 | 2 | 4 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 0 | 15 | 0 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |