Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yalın Üretim | ENM 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu çağın üretim paradigması olan yalın üretim sisteminin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi, Yalın Üretim Felsefesi, Yalın üretim prensipleri, Yalın Üretim Teknikleri, Yalın üretim kültürü, Değer, israf, israfların ortadan kaldırılması, problemleri belirleme, sürekli iyileştirme, çekme sistemi, değer akış haritalama, üretim akış sürelerinin kısaltılması, Üretimi Dengeleme, Üretim ve Stok Kontrolü, Hücresel Üretim, 5S sistemi, Performans Ölçümü. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir. | Anlatım, | |
2 | Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. | Grupla Çalışma, | |
4 | Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
5 | Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. | Rol Oynama, Gözlem, | |
6 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. | Gözlem, | |
8 | Toplam Üreten bakım planları hazırlayabilir | Gözlem, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
9 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
10 | Kurumun performansını ölçebilir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yalın Üretimin Gelişimi ve Toyota üretim sistemi | |
2 | Üretim stratejisi olarak Yalın Üretim | |
3 | Yalın üretim araçları | |
4 | Yalın üretim prensipleri Israf kavramı ve israfların ortadan kaldırılması | |
5 | İsrafların azaltılması, karlılığın artırılması, proses kontrolünün iyileştirilmesi, takım çalışması | |
6 | Yalın üretim kültürü | |
7 | 5 S ve Görsel yönetim | |
8 | Standart iş ve Üretim akışını sağlama | |
9 | Değer Akışı Analizi ve Haritalandırma | |
10 | Dijitalleşme ve yalın üretim | |
11 | Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi | |
12 | Toplam üretken bakım | |
13 | Ödevlerin sunumu | |
14 | Ödevlerin sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yalın Üretim Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1.Rother, Mike and Shook, John, Learning to See, 1999. 2.James Womack, Daniel T. Jones and Daniel Roos, The Machine that Changed the World, 1990, 3.Liker, Jeffrey K., The Toyota Way, McGraw-Hill, 2004 4.Ohno, Taiichi, Toyota Production System. Productivity Press. 1988 5.Brian H. Maskell and Bruce Baggaley, Practical Lean Accounting: A Proven System for Measuring and Managing the Lean Enterprise, Productivity Pres,2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini izleyebilmek ve uygulayabilmek için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir. | ||||||
2 | Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. | ||||||
3 | Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. | ||||||
4 | Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. | ||||||
5 | Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. | ||||||
6 | Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. | ||||||
7 | Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. | ||||||
8 | Toplam Üreten bakım planları hazırlayabilir | ||||||
9 | Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir | ||||||
10 | Kurumun performansını ölçebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |