Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karar Destek Sistemleri | ENM 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Karar Destek sistemlerinin öğretilmesi. Bu derste öğrenciler gerçek hayata ilişkin karmaşık problemlerin çözümünde kullanılacak karar destek sistemlerinin geliştirilmesine yönelik temel kavramları öğrenecektir. Bu derste, öğrencilere yarı yapısal ve yapısal olmayan formdaki yönetim kararlarına destek sağlayacak bilgisayar bazlı sistemlerin tasarım ve uygulamalar öğretilmektedir. Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler, karar destek sistemleri temel kavramlarını öğrenecektir. Öğrenciler, farklı mühendislik disiplinlerinde karar destek sistemlerinin rolüne ilişkin bakış açısına sahip olacaktır. Öğrenciler, gerçek hayat süreçleri ve problemlerini karar destek sistemlerini kullanarak değerlendirecek ve çözecektir. Öğrenciler, karar destek sistemleri tasarımı ve geliştirmesi yapacaktır.
|
Dersin İçeriği | Karar Destek Sistemleri ve İş Zekası Kavramları, Karar Destek Sistemleri ve iş Zekası, Karar Verme, Sistem Modellemesi ve Analizi, Veri Ambarı, Veri Görselleştirme, Veri Madenciliği, Yapay Sinir Ağları, İş Performans Yönetimi, Etkileşimli ve Bilgisayar Destekli Teknolojiler, Grup Karar Destek Sistemleri, Bilgi Yönetim Sistemleri, Yapay Zeka, Uzman Sistemler, Gelişmiş Sistemler, Karar Destek Sistemleri Uygulamaları Küresel değişim, kurumsal değişim ve karar destek sistemleri, karar destek sistemlerinin genel özellikleri, karar destek sistemlerinin yapısı ve bileşenleri, karar destek sisteminin geliştirilmesi, kurumların değişen yapısı ve bilişimin rolü, iş analitiği, iş zeka, veriye dayalı karar destek sistemleri, veri analizi ve büyük veri, yönetici karar destek sistemleri, uzman sistemler, OLAP, hizemet sektöründe karar destek uygulamaları(eğitim, sağlık, bankacılık, askeri, hukuk vb.), üretim karar destek sistemleri uygulamaları(imalat, inşaat, gemi yapımı vb) |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karar destek sistemlerinin araç ve metodlarını kullanıp geliştirebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Karar destek sistemlerinde kullanılan teknolojileri sentez etme. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Karar destek sistemleri tasarım, geliştirme ve uygulaması için metodları uygulama ve analiz etme | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
4 | Karar destek sistemlerinin oluşturulmasında kullanılan teknolojilerin seçiminin değerlendirmesini yapabilme. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Karar destek sistemleri geliştirmek için fırsatları belirlemek ve değerlendirebilme | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Sistemlerinin Organizasyonlardaki Değişen Rolü | |
2 | Yönetim destek sistemlerine genel bir bakış | |
3 | Veri ve Modele dayalı karar Desteği ve diğer Karar destek sistemleri | |
4 | Veriye dayalı karar destek sistemleri | |
5 | iş analitiği ve veri analizi | |
6 | Büyük veri | |
7 | Veri Madenciliği Analiz Yöntemleri | |
8 | Karar desteği, yapay zeka, Uzman Sistemler, Zeki etmenler | |
9 | Karar desteği, Zeki etmenler | |
10 | Vize | |
11 | İş zekası, veri ambarı | |
12 | Veri tabanı, veri ambarı, bilgi tabanı | |
13 | OLAP ile küp oluşturma ve veri analizi, verilerin görselleştirilmesi | |
14 | Karar desteğinin bugünü ve yarını |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Karar Destek Sistemleri Ders Notu: www.icil.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | 1. Turban E., Aranson J.A., Liang T.P., Decision Support Systems and Intelligent Systems, Pearson Educational International, 2005 Seventh Edition 2.Olson, D.l., J.f. Courtney, Decision Support Systems and Expert Systems. Maxwell Macmillan1992. 3. Mora M., Forgionne G., Gupta N.D.J., Decision Making Support Systems Achievements and Chalanges for the New Decade, IDEA Group Publishing, 2003, London. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini izleyebilmek ve uygulayabilmek için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karar destek sistemlerinin araç ve metodlarını kullanıp geliştirebilme. | ||||||
2 | Karar destek sistemlerinde kullanılan teknolojileri sentez etme. | ||||||
3 | Karar destek sistemleri tasarım, geliştirme ve uygulaması için metodları uygulama ve analiz etme | ||||||
4 | Karar destek sistemlerinin oluşturulmasında kullanılan teknolojilerin seçiminin değerlendirmesini yapabilme. | ||||||
5 | Karar destek sistemleri geliştirmek için fırsatları belirlemek ve değerlendirebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |