Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyolojik Arıtma Sistemlerinin Prensipleri ve Dene | CEM 542 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Dersin ön koşulu yoktur. Dersin amacına/hedefine ulaşabilmesi ve öğrencinin başarılı olabilmesi için; öğrencinin bu dersin içeriğinde belirtilen kavramlar hakkında daha önce lisans seviyesinde bilgiye sahip olması gerekmektedir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, biyolojik arıtmanın mekanizmasını, biyolojik reaktörlerin dizaynını ve arıtılabilirlik çalışmalarının prensiplerini öğretmektir. Böylece öğrencinin biyolojik arıtmanın çalışma mekanizması ve prensiplerini öğrenmesi, arıtımda kullanılan temel biyolojik sistemleri tanıyarak dizaynını yapabilmesi, herhangi bir atığın biyolojik olarak arıtılıp arıtılamayacağını tespit ederek, arıtım için uygun biyolojik sistemi önerebilmesi hedeflenmektedir. Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin, stokiometrik ve kinetik katsayıların doğru ve güvenilir olarak belirlenmesi büyük öneme sahiptir. Atıksu komposizyonuna ve uygulanacak arıtma prosesine bağlı olarak bu katsayılar değişim göstermektedir. Bu ders kapsamında, tasarım ve modelleme çalışmaları için gerekli olan sistem bileşenleri ve katsayılarının çeşitli yöntemler ile deneysel olarak belirlenmesi anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği | Giriş, biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizması, biyolojik arıtma prensibi, temel biyolojik sistemler, biyolojik reaktörlerin dizaynı, biyolojik olarak arıtılabilirliğin araştırılması, biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu, biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin belirlenmesi esasına ve örnek çalışmalara yer verilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik arıtmanın tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizmasının ne olduğunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Temel biyolojik sistemler ve biyolojik nutrient giderimi konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Biyolojik reaktörlerin dizaynı hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Biyolojik arıtma kinetikleri ve modellenmesi becerisini elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu ve biyolojik olarak arıtılabilirlik konusunda fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
7 | Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin çıkarılarak irdelenmesi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyolojik arıtma hakkında genel bilgi | |
2 | Biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizması | |
3 | Temel biyolojik sistemler ve biyolojik olarak nutrient giderimi | |
4 | Biyolojik reaktörlerin dizaynı, | |
5 | Biyolojik arıtma kinetikleri ve modellenmesi | |
6 | Biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu | |
7 | Biyolojik olarak arıtılabilirliğin araştırılması | |
8 | Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenleri | |
9 | Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde parametrelerin önemi | |
10 | Laboratuar ölçekli biyolojik reaktörlerin kurulması ve işletilmesi | |
11 | Pilot ölçekli biyolojik reaktörlerin kurulması ve işletilmesi | |
12 | Endüstriyel ölçekli biyolojik reaktörlerin kurulması ve işletilmesi | |
13 | Çeşitli endüstriyel ölçekli çalışmaların tasarım-modellemesi ve simülasyonu | |
14 | Biyolojik Arıtma Sistemlerinin Prensipleri ve Deneysel Tasarımı Projesi | Gerekli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Grady C.P.L., Daigger G.T. and Lim H.C. (1999) Biological wastewater treatment, Marcel Dekker Inc., New York, ISBN: 0-8247-8919-9. - Horan N.J. (1990) Biological wastewater treatment systems, John Wiley and Sons Inc., Chichester, ISBN:0-471-92258-7. - Orhon D. And Artan N. (1994) Modelling of Activated Sludge Systems, Technomic Publishing, Lancaster, ISBN:1-56676-101-8. - J.F.Malina and F.G.Pohland (1992). Design of Anaerobic Processes for the Treatment of Industrial and Municipal Wastes, Technomic Publishing Company, Inc. - İlgili konularda akademik çalışmalar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyolojik arıtmanın tanımını yapar. | ||||||
2 | Biyolojik arıtmanın önemi ve çalışma mekanizmasının ne olduğunu bilir. | ||||||
3 | Temel biyolojik sistemler ve biyolojik nutrient giderimi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
4 | Biyolojik reaktörlerin dizaynı hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Biyolojik arıtma kinetikleri ve modellenmesi becerisini elde eder. | ||||||
6 | Biyolojik arıtılabilirlik esaslı atıksu karakterizasyonu ve biyolojik olarak arıtılabilirlik konusunda fikir sahibi olur. | ||||||
7 | Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımında ve modellenmesinde kullanılan sistem bileşenlerinin çıkarılarak irdelenmesi hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
5. Ödev | 10 |
6. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |