Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Atıksularda Ağır Metal Kirliliği ve Giderim Yön. | CEM 534 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ASUDE ATEŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Atıksulardan kaynaklı önemli bir kirletici olan ağır metal kirliliğinin tanıtılması, sağlığa zararlı ve toksik etkilerinin belirlenmesi, hangi endüstrilerden kaynaklandığının belirlenmesi ve arıtım teknolojileri ile ilgili bilgi verilmesi, özellikle adsorpsiyon metodunun dizayn ,kinetik,izoterm ve termodinamik açıdan incelenmesi hedeflenmektedir. Dersin amacı farklı ağır metal kirlilik kaynağı olan endüstrilerde giderim çalışmalarının araştırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Ağır metaller ve çevresel önemi. Ağır metal kirliliğine neden olan önemli endüstriler: metal kaplama, otomotiv, deri, boya endüstrileri . Alıcı su ortamları için deşarj standartları. Atıksudan ağır metalleri giderim yöntemleri. Adsorpsiyon prosesi ve hesaplama yöntemleri. Giderim yöntemlerinin uygulamalarına ilişkin örnekler. Geri kazanım ve yeniden kullanımı içeren temiz teknolojiler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ağır metalleri ve kirlilik kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Ağır metal giderim yöntemlerini tanır ve endüstrilere bağlı uygulama metodları hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Endüstrilere bağlı uygulama metodları hakkında bilgi edinir ve uygulama örnekleri inceler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bu konuda yayınları araştırır ve inceler | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Yeni yapılan çalışmaları izler ve uygulama örnekleriyle tasarlar. | Tartışma, | Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Su ve atık sularda ağır metal kirliliğinin kaynakları | |
2 | Ağır metallerin insan sağlığına etkisi | |
3 | Koagülasyon- Flokülasyon | |
4 | Elektrokoagülasyon - Elektrodializ | |
5 | İyon değiştirme | |
6 | Adsorpsiyon teorisi ve izotermlerin incelenmesi | |
7 | Adsorpsiyon termodinamik ve kinetiklerinin hesaplanması | |
8 | Biosorpsiyon mekanizması ve uygulamaları | |
9 | Membran proseslerin ağır metal gideriminde kullanımı | |
10 | Fitoremediasyon Yöntemi İle Ağır Metallerin Giderimi | |
11 | Farklı endüstrilerden kaynaklı ağır metal kirliliği giderimi | |
12 | Farklı endüstrilerden kaynaklı ağır metal kirliliği giderimi | |
13 | Ağır metallerin geri kazanımı ve atıksız teknoloji uygulamaları | |
14 | İncelenen yöntemlerin maliyetleri ve kıyaslanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Environmental Engineering (Fundamentals, Sustainability, Design)J.R.MIHELCIC, J.B.ZIMMERMAN 2010 WILLEY |
Ders Kaynakları | 2- Environmental Engineering Science , W.W.NAZAROFF, L.A.COHEN 2001 WILLEY 3- Environmental Biotechnology Theory and Application, G.M.EVANS,J.C.FURLONG, 2003 WILLEY 4- MUSLU, Y., Çevre Mühendisliğnde Temel işlemler ve Temel Prosesler Cilt I ve II, Su Vakfı Yayınları, 2002. 5- Çevre Kirliliği kontrolünde atıksu arıtımı ,S.J.ARCEİVALA 1998 6- INGLEZAKIS, V.J., POULOPOULOS, S.G., Adsorption, Ion Exchange and Catalysis Elsevier 1st Edition, 2006. 7- Adsorption Design for Wastewater Treatment, D.O. Cooney 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, çevre kirliliğinin önlenmesi, kontrolü ve doğal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ile ilgili uygun çalışmalar üretir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ağır metalleri ve kirlilik kaynaklarını tanır. | 5 | |||||
2 | Ağır metal giderim yöntemlerini tanır ve endüstrilere bağlı uygulama metodları hakkında bilgi edinir. | 5 | |||||
3 | Endüstrilere bağlı uygulama metodları hakkında bilgi edinir ve uygulama örnekleri inceler. | 5 | |||||
4 | Bu konuda yayınları araştırır ve inceler | 5 | |||||
5 | Yeni yapılan çalışmaları izler ve uygulama örnekleriyle tasarlar. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |