Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistiksel Deney Tasarımı ve Analizi | MTI 577 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislikte, istatistiksel deney tasarımının temel prensipleri ve yöntemlerine, deneysel verilerin istatsitiksel teknikler kullanılarak analizi ve yarumlanmasına ilişkin bilgi ve beceriyi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İstatistikte temel kavramlar, istatistiksel hipotez testi, korelasyon ve regresyon analizi, varyans analizi (ANOVA), tolerans ve tahmin aralıkları, deneysel tasarım yöntemleri, Taguchi deney tasarımı, örnek büyüklüğü tayini, amprik modellerde parametre tahmini. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deney tasarlayabilir. | Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | Deney verilerine istatistiksel analiz yöntemlerini uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Mühendisler ve Fenciler için Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Sheldon M. Ross, Çeviri Editörü: Prof.Dr. Salih Çelebioğlu, Prof.Dr. Reşat Kasap, AP-Academic Press, Nobel Yayınevi, ISBN: 978-605-133-229-1 2-Experimental Methods for Engineers, J.P.Holman, 8Th Ed., Mc Graw Hill 3-Design and Analysis of Experiments, D. C. Montgomery,John Wiley & Sons, 2009, Seventh Edition. 4-Teori ve Problemlerle İstatistik, Murray r. Spiegel, Larry J. Stephens, Çeviri Editörü: Prof.Dr. Alptekin Esin, Prof.Dr. Salif Çelebioğlu, Schumas´s Outlines, Nobel Yayınevi, ISBN: 975-591-420-X 5-Matlab ve İstatistiksel Veri Analizi, İpek Deveci Kocakoç, Nobel Yayınevi, ISBN: 978-9944-77-121-4 6-Deney Tasarımı İlke ve Teknikleri, Prof.Dr.Necla Comlekci, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Deney tasarlayabilir. | |||||
2 | Deney verilerine istatistiksel analiz yöntemlerini uygulayabilir. | |||||
3 | İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|