Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İçten Yanmalı Motorlarda Aşırı Doldurma | ENJ 546 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİT YAŞAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, içten yanmalı motorlarda aşırı doldurmanın nedenleri, motorların uygulama alanının genişletilmesine olan katkıları, aşırı doldurmanın teorik ve pratik temelleri, sistem elemanlarının ilişkilerinin optimizasyonu, uygulamadaki problemler ve gelişme yönleri, bütün sistemin modellenmesi hakkında bilgiler vermek ve uygulamadan güncel örnekler göstermektir. |
Dersin İçeriği | Giriş, Tarihçe, Performans arttırıcı bir yöntem olarak aşırı doldurma, Aşırı doldurma sistemlerinin sınıflandırılması, Aşırı doldurmanın termodinamiği, Doldurucu ve motorun debi-basınç oranı karakteristikleri, Temel parametreler, Motor-doldurucu uyumu, Türbin-motor eş çalışması, Enerji dönüşüm metotları, Aşırı doldurmanın motorların performans ve emisyon karakteristiklerine etkileri, Ara soğutma. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aşırı doldurmalı motorlar hakkında detaylı bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Aşırı doldurmanın motorun performansına ve egzoz emisyonlarına etkisi konusunda bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Aşırı doldurmalı bir motoru termodinamik olarak modeller | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gözlem, | |
4 | Ara soğutma yöntemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motorlarla ilgili temel bilgiler ve kavramlar | |
2 | Aşırı doldurmanın amacı, avantaj ve dezavantajları | |
3 | Aşırı doldurma yöntemleri | |
4 | Mekanik aşırı doldurma | |
5 | Türbo aşırı doldurma | |
6 | Aşırı doldurmanın termodinamiği | |
7 | Aşırı doldurmanın termodinamiği | |
8 | Aşırı doldurmanın termodinamiği | |
9 | Türbo kompresörlü bir motorun çevrim analizi | |
10 | Türbo kompresörlü bir motorun çevrim analizi | |
11 | Aşırı doldurmalı motorlarda ara soğutma, ara soğutmada kullanılan yöntemler | |
12 | Aşırı doldurmalı motorlarda volumetrik verim | |
13 | Aşırı doldurmanın motor performansına etkisi | |
14 | Aşırı doldurmanın egzoz emisyonlarına etkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] HEYWOOD, J.H., "Internal Combustion Engine Fundamentals", Mcgraw-Hill, Internatinal Editions, 1988. [2] TAYLOR, "The Internal Combustion Engines in Theory & Practice", M.I.I. Press Massachusetts, Fourth Printing, 1980. [3] Stone, R., “Introduction to Internal Combustion Engines“, Macmillan, London,1992. [4] Ferguson, C.R., Kirkpatrick, A.T., “Introduction to Internal Combustion Engines“, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aşırı doldurmalı motorlar hakkında detaylı bilgi sahibidir | |||||
2 | Aşırı doldurmanın motorun performansına ve egzoz emisyonlarına etkisi konusunda bilgi sahibidir | |||||
3 | Aşırı doldurmalı bir motoru termodinamik olarak modeller | |||||
4 | Ara soğutma yöntemlerini bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 5 |
Toplam | 5 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |