Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislikte Deneysel Yöntemler | ENJ 553 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL UYSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Makine Mühendisliği Bölümü Enerji dalında yüksek lisans veya doktora tezi sırasında bazı öğrenciler deneysel çalışma yapmaktadırlar. Bir deneysel çalışmanın nasıl yapılması gerektiği, deney sırasında kullanılan ölçme yöntemleri, elde edilen dataların değerlendirilmesi ve deneysel çalışmanın hata analizlerinin yapılmasını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Temel tanımlamalar, deneysel çalışma hazırlık, deney ve deney sonrası yapılması gerekenler, deneysel kararlılık, kararsızlık, duyarlılık, hassasiyet, hata kavramları, Hata analizi yöntemleri, deneysel verilerin değerlendirilmesi ve analizleri, Enerji dalına ait çeşitli ölçme yöntemleri, basınç, sıcaklık, hız, debi ölçme yöntemleri, ısı geçişi büyüklüklerinin ölçme yöntemleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel ölçme sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Ölçme sisteminin seçiminde dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
3 | Ölçme sırasında meydana gelecek olan hataların hesaplamasını yapmak | Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
4 | Ölçmeden elde edilen verilerin değerlendirilmesinin nasıl yapılabileceği hakkında bilgilendirmek | Anlatım, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçme yönteminin temelleri | 1. Hafta Sunusu |
2 | Ölçme yöntemlerinde kullanılan temel ölçme elemanları | 2. Hafta Sunusu |
3 | Kararlılık, hassasiyet, kararsızlık, hata analizleri | 3. Hafta Sunusu |
4 | Hata Analiz Yöntemleri | 4. Hafta Sunusu |
5 | Hata Analiz Yöntemleri | 5. Hafta Sunusu |
6 | Verilerin İstatististiksel Analizi ve Değerlendirme | 6. Hafta Sunusu |
7 | Sıcaklık Ölçme Yöntemleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Basınç Ölçme Yöntemleri | 8. Hafta Sunusu |
9 | Debi ve Hız Ölçme | 9. Hafta Sunusu |
10 | Debi ve Hız Ölçme Yöntemleri | 10. Hafta Sunusu |
11 | Uygulamalar | 11. Hafta Sunusu |
12 | Deney verilerinin grafikleştirilmesi | 12. Hafta Sunusu |
13 | Deney verilerinin hata analizi ve yorumlanmaları | 13. Hafta Sunusu |
14 | Performans Sunumları | sunum |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Ünal UYSAL, Mühendislikte Deneysel Yöntemler Ders Notları. |
Ders Kaynakları | [1] J.P. HOLMAN, Experimental Methods for Engineering, Mcgraw-Hill, 2001 [2] Robert W. Fox and Alan T. McDonald, " Introduction to fluid mechanics ", John Wiley & Sons Inc.,1998 [3] Frank P.Inccropera and Davit P. DeWitt., “Fundementals of Heat and Mass Transfer” Mcgraw-Hill, 2001 [4] J.P. Holman, “Heat Transfer”, Mcgraw-Hill, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel ölçme sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak | |||||
2 | Ölçme sisteminin seçiminde dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgi sahibi olmak | |||||
3 | Ölçme sırasında meydana gelecek olan hataların hesaplamasını yapmak | |||||
4 | Ölçmeden elde edilen verilerin değerlendirilmesinin nasıl yapılabileceği hakkında bilgilendirmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 20 |
4. Ödev | 20 |
5. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |