Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolik ve Pnömatik Sistem Tasarımı | ENJ 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL UYSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik ve pnömatik devreleri uygulanmasının daha güvenli bir şekilde yapılabilmesi için gerekli olan analitik ve teknik yaklaşımlarını vererek, öğrencilerin hidrolik ve pnömatik kontrol alanında uzmanlaşmasında yararlı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Hidrolik ve pnömatik kontrol sistemleri ve elemanları. Yer ve basınç algılama. Devre yerleşim planı, gösterilmesi ve sunulması, Denetim problemi çözümlemesi, Ardışık devreler için tasarım metot kavramları. Ardışık mantık devre tasarımı, Birleştirmeli devre tasarımı. Karışık kontrol devre tasarımı, Hidrolik ardışık güç sistemi için pnömatik kontrol. Hidrolik sistemlerin kontrolu ve sentezi. PLC uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hidrolik ve pnömatik sistemleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak | ||
2 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerini analiz ve sentez edebilme yetisini kazanmak | ||
3 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerini kontrol ve tasarım edebilmektir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hidrolik ve Pnömatik Denetim Sistemleri ve Elemanları. | 1. Hafta Sunusu |
2 | Yer ve Basınç Algılama Elemanları. | 2. Hafta Sunusu |
3 | Devre Yerleşim Planı, Gösterilmesi ve Sunulması. | 3. Hafta Sunusu |
4 | Boolean Aritmetiği | 4. Hafta Sunusu |
5 | Kontrol Problemi Çözümlemesi. | 5. Hafta Sunusu |
6 | Ardışık Devreler için Tasarım Metot Kavramları. | 6. Hafta Sunusu |
7 | Ardışık Mantık Devre Tasarımı. | 7. Hafta Sunusu |
8 | Birleştirmeli Devre Tasarımı. | 8. Hafta Sunusu |
9 | Karışık Kontrol Devre Tasarımı. | 9. Hafta Sunusu |
10 | Hidrolik Ardışık Güç Sistemi için Pnömatik Denetim. | 10. Hafta Sunusu |
11 | Hidrolik Sistemlerin Denetimi ve Sentezi. | 11. Hafta Sunusu |
12 | Çeşitli Uygulama Örnekleri | 12. Hafta Sunusu |
13 | PLC Elemanlarının Tanıtılması ve PLC Programlama | 13. Hafta Sunusu |
14 | Akışkan Gücü için PLC. | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Arslan, Ş., ´Hidrolik ve Pnömatik Sistem tasarımı Ders Notları´, Sakarya Üniversitesi, 2001. |
Ders Kaynakları | 1. Rohner, P., ´Fluid Power Logic, Circuit Design´ The Macmillan Press Ltd., 1979. 2. Rohner, P., ´Pneumatic Control for Industrial Automation´, AE Press, Melbourne, 1981. 3. Stecki, J. S., Garbacik, A., and Szewczyk, K., ´Control of Hydraulic Systems´, Monash University, 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hidrolik ve pnömatik sistemleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak | |||||
2 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerini analiz ve sentez edebilme yetisini kazanmak | |||||
3 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerini kontrol ve tasarım edebilmektir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 191 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |