Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çelik Yapı Elemanlarının Doğrusal Olmayan Davranışları | YAP 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP YAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1) Öğrenciye yapı sistemlerinin lineer ve lineer olmayan hesabıyla ilgili güncel bilgilerin, tasarım felsefesinin ve güncel deprem yönetmeliklerindeki hükümlerin aktarılması. 2) Öğrenciye aktarılan güncel bilgilerin, tasarım felsefesinin ve güncel deprem yönetmeliği hükümlerinin ışığında uygulamaya yönelik beceri kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Yapı sistemlerinin lineerliğini bozan etkenler, lineer olmayan teori, malzeme ve geometri değişimleri bakımından lineer olmayan çubuk sistemlerin modellenmesi, analizi ve tasarım yöntemleri, elastoplastik teori, plastik kesit kavramı ve uygulamaları, ikinci mertebe ve sonlu deplasman teorileri, stabilite ve burkulma, performansa dayalı tasarım, lineer olmayan statik analiz (Pushover analizi), bilgisayar yazılımları ve uygulamalar, lineer olmayan dinamik analize giriş. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapı sistemlerinin hesabında lineerliği bozan sebepler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Yapı malzemelerinin lineer olmayan davranışı ve modellenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Geometri değişimleri bakımından lineer olmayan sistemlerin hesap yöntemleri ve burkulma yüklerinin bulunması. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Malzeme bakımından lineer olmayan sistemlerin hesap yöntemleri. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Her iki bakımdan lineer olmayan sistemlerin hesap yöntemleri. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Lineer olmayan statik hesap yöntemleri, pratik uygulamaları, yapı sistemlerinin performansa dayalı tasarım ve değerlendirmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | 2007 Türk Deprem Yönetmeliğinin temel ilkeleri, lineer ve lineer olmayan yöntemlerle mevcut yapıların deprem performans ve güvenliklerinin belirlenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Zaman tanım alanında lineer olmayan hesaba giriş. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | Yapı sistemlerinin burkulma yüklerinin hesabı. | |
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Özer, E. “Yapı Sistemlerinin Lineer Olmayan Analizi: Ders Notları”, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2011. 2. McGuire, W.,Gallagher, R.H., and Ziemian, R.D., ”Matrix Structural Analysis”, 2nd edition, John Wiley, 2000. 3. Çakıroğlu, A., Özer, E., ”Malzeme ve Geometri Bakımından Lineer Olmayan Sistemler”, Cilt I, Matbaa Teknisyenleri Basımevi, 1980. 4. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, ”Deprem Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik”, Ankara, 2007. 5. American Society of Civil Engineers (ASCE), ”Seismic Rehabilitation of Existing Buildings”, ASCE Standards, ASCE/SEI 41-06, 2006. 6. Fajfar, P., Krawinkler, H., (Eds.), ”Nonlinear Seismic Analysis and Design of Reinforced Concrete Buildings”, Elsevier, 1992. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Binaların depreme dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapı sistemlerinin hesabında lineerliği bozan sebepler. | ||||||
2 | Yapı malzemelerinin lineer olmayan davranışı ve modellenmesi. | ||||||
3 | Geometri değişimleri bakımından lineer olmayan sistemlerin hesap yöntemleri ve burkulma yüklerinin bulunması. | ||||||
4 | Malzeme bakımından lineer olmayan sistemlerin hesap yöntemleri. | ||||||
5 | Her iki bakımdan lineer olmayan sistemlerin hesap yöntemleri. | ||||||
6 | Lineer olmayan statik hesap yöntemleri, pratik uygulamaları, yapı sistemlerinin performansa dayalı tasarım ve değerlendirmesi. | ||||||
7 | 2007 Türk Deprem Yönetmeliğinin temel ilkeleri, lineer ve lineer olmayan yöntemlerle mevcut yapıların deprem performans ve güvenliklerinin belirlenmesi. | ||||||
8 | Zaman tanım alanında lineer olmayan hesaba giriş. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 200 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 200 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 3 | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |