Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hasarlı Yapıların Onarım ve Güçlendirilmesi | YAP 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ZEKİ ÖZCAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Deprem sonrası mühendislik yapılarında hasarların belirlenmesi ve sınıflandırması, yapı elemanlarında meydana gelen hasarların değerlendirilmesi, onarım ve güçlendirme yöntemine karar verilmesi, seçilen yöntemin uygulama adımlarının belirlenmesidir. |
Dersin İçeriği | Deprem ve etkileri, hasar nedenleri, hasar türleri, hasarlı yapının malzeme dayanımlarının belirlenmesi, hasarlı ve hasarsız deney teknikleri, onarım malzemeleri, uygulama esasları, güçlendirme yöntemleri, FRP-karbon şeritlerin kullanımı, yığma yapıların güçlendirilmesi, yapısal modelleme teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapılarda hasar belirlemesini ve sınıflandırmasını öğrenmek | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eleman ve bina bazında hasarların sınıflandırılmasını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Zemin kaynaklı hasarların belirlenmesini ve sınıflandırmasını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Onarım malzemelerinin özellikleri, kullanım yerleri ve uygulama esaslarını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | TBDY-Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği 15. Bölümünün irdelenmesi | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Güçlendirme yöntemine karar vermek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Mühendislik Yapılarında Karşılaşılan Problemler | 1. Hafta Sunusu |
2 | Depremlerin yapılar üzerindeki etkileri | 2. Hafta Sunusu |
3 | 1999 Marmara Depremi ve 2023 Maraş Depremlerinden çıkarılan sonuçlar, alınan dersler | 3. Hafta Sunusu |
4 | Yapılarda hasar nedenleri | 4. Hafta Sunusu |
5 | Yapılarda hasar belirlenmesi ve sınıflandırılması | 5. Hafta Sunusu |
6 | Mevcut yapıların performans düzeylerinin belirlenmesi | 6. Hafta Sunusu |
7 | Hasarlı ve hasarsız malzeme deneyleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Onarım/güçlendirme malzemeleri ve uygulama esasları | 8. Hafta Sunusu |
9 | Onarım/güçlendirme malzemeleri ve uygulama esasları | 9. Hafta Sunusu |
10 | Betonarme mantolama | 10. Hafta Sunusu |
11 | Güçlendirmede çelik şeritlerin ve FRP şeritler/kumaşların kullanımı | 11. Hafta Sunusu |
12 | Yapısal modelleme teknikleri | 12. Hafta Sunusu |
13 | Yığma yapıların güçlendirilmesi | 13. Hafta Sunusu |
14 | Güçlendirme uygulamaları | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Celep, Z. Kumbasar, N. "Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı",Beta Dağıtım, 2015. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Binaların depreme dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için güncel yönetmelikleri uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapılarda hasar belirlemesini ve sınıflandırmasını öğrenmek | ||||||
2 | Eleman ve bina bazında hasarların sınıflandırılmasını öğrenmek | ||||||
3 | Zemin kaynaklı hasarların belirlenmesini ve sınıflandırmasını öğrenmek | ||||||
4 | Onarım malzemelerinin özellikleri, kullanım yerleri ve uygulama esaslarını öğrenmek | ||||||
5 | TBDY-Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği 15. Bölümünün irdelenmesi | ||||||
6 | Güçlendirme yöntemine karar vermek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 0 | 12 | 0 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |