Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medikal Bilişim Sistemleri | ELE 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
Bilişim, bilgi ve iletişim sözcüklerinin birleştirilmesi ile türetilmiş olup, bilginin anlamlı bir formatta dolaşımını ve paylaşımını ifade etmektedir. Medikal Bilişim Sistemleri ise değişik Tıp disiplinleri arasında bir kesişim kümesinde yer almaktadır. Buradan hareketle Medikal Bilişim Dersi medikal dünyasındaki elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin üretimi, toplanması, değerlendirilmesi, sağlık standartlarına uygun olması, sayısal hesaplama teknikleri ile analizi, saklanması, işlenmesi, sunulması ve arşivlenmesi süreçlerinin tamamı ile ilişkilendirilebilir. |
Dersin İçeriği | Medikal bilişimi (tanımı, uygulama alanları), tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları (veritabanı oluşturma, tıbbi laboratuar otomasyonu, hasta kayıt otomasyonu),sağlık bilgi standartları (HL7 standardı, DICOM), iletişim ortamları (bant genişliği), elektronik sağlık kayıtları (tanımı, 8-çekirdek fonksiyonu, hasta barkodlama sistemi), parmak izi tanıma (görüntü algılama, işleme, doğrulama), elektronik sağlık kartları (optik kartlar, manyetik kartlar, akıllı kartlar), medikal görüntü arşivleme teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medikal alanda bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
2 | Medikal alanda elektronik yapı altında yürütülen sistemler hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
3 | Medikal alanda elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin toplanması, incelenmesi, analizi vs. hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
4 | Elektronik/bilgisayar tabanlı verilerin sayısal hesaplama teknikleri analizi, işlenmesi vs. hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
5 | Medikal alandaki E-arşivleme hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıp bilişimi | |
2 | Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları | |
3 | Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları | |
4 | Sağlık bilgi standartları | |
5 | Tıbbi iletişim ortamları | |
6 | Elektronik sağlık kayıtları | |
7 | Elektronik sağlık kayıtları | |
8 | Parmak izi tanıma | |
9 | Parmak izi tanıma | |
10 | Elektronik sağlık kartları | |
11 | Elektronik sağlık kartları | |
12 | Medikal görüntülerin sayısal olarak işlenmesi | |
13 | Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri | |
14 | Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Medikal alanda bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
2 | Medikal alanda elektronik yapı altında yürütülen sistemler hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
3 | Medikal alanda elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin toplanması, incelenmesi, analizi vs. hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
4 | Elektronik/bilgisayar tabanlı verilerin sayısal hesaplama teknikleri analizi, işlenmesi vs. hakkında bilgi sahibi olur. | |||||
5 | Medikal alandaki E-arşivleme hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |