Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyomedikal Mühendisliğin Temelleri | ELE 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET RECEP BOZKURT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET RECEP BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsan vücudunun genel yapısı ve insan vücudunda oluşan biyolojik işaretlerin oluşumu ve bu işaretlerin ölçülmesi için gerekli olan ölçüm cihazlarının incelenmesi, insan vücudunda oluşan biyolojik işaretlerin elde edilmesinde kullanılan elektrot ve dönüştürücülerin yapısı çalışma prensipleri, bununla birlikte bu işaretlerin analog ve sayısal olarak işlenmesi. |
Dersin İçeriği | İnsan-enstrümantasyon sistemi, Biyolojik işaretlerin oluşumu, Membran potansiyelinin açıklanması, Elektronörogram işaretlerinin ölçülmesi, Elektromiyogram işaretlerinin ölçülmesi, Elektrokardiogram işaretlerinin ölçülmesi, Elektroensefalogram ve uyarılmış potansiyel işaretlerinin ölçülmesi, Elektroretinogram ve elektrookulogram işaretlerinin ölçülmesi, İnsanda kan basıncının ölçülmesi, Kan akış ve hacminin ölçülmesi. Biyopotansiyel elektrotlar, Temel dönüştürücüler, sıcaklık dönüştürücüleri ve ölçümü, rezistif, indüktif, kapasitif, piesoelektrik, elektromagnetik dönüştürücüler ve uygulamaları, Biyolojik işaretlerin analog işlenmesi, işaretlerin sınıflandırılması, biyolojik işaretlerin sayısal işlenmesi, EKG veri sıkıştırma teknikleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan vücudunun genel yapısını bilir | ||
2 | İnsan vücudunun fonksiyonları sonucu oluşan biyolojik işaretlerin oluşum biçimini bilir | ||
3 | Bu biyolojik işaretlerin ölçümünü sağlayan ölçüm cihazlarının çalışma prensiplerini öğrenmek, temel işaretler için uygulama yapmak | ||
4 | Elektrodun yapısını ve çalışma prensiplerini bilir | ||
5 | Dönüştürücülerin yapısını ve çalışma prensiplerini bilir | ||
6 | Biyomedikal işaretleri sayısal olarak işler | ||
7 | İşlenmiş işaretleri teknolojik yöntemlerle sınıflandırabilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan-Enstrümantasyon sistemi ve Hücrelerde elektriksel aktivasyon | |
2 | Membran potansiyelinin oluşumu ve Tek iyonlu sistemde denge ve Donan dengesi | |
3 | Vücudun kontrol sistemleri, Hormonal sistem ve Sinir sistemi | |
4 | Sinir iletim hızının ölçümü, EEG işaretleri, frekans ve genlik özellikleri, ölçüm yöntemleri ve cihazlar, Uyarılmış potansiyeller ve ölçümleri | |
5 | Kaslar, kas çeşitleri, EMG işaretleri ENG işaretleri ve bu işaretlerin özellikleri, bunları ölçen düzenler | |
6 | Kalp, yapısı, çalışması, Elektrokardiyogram işaretlerinin ölçülmesi, Sagital frontal ve transvers düzlemde derivasyonlar, EkG okuma, EKG cihazları | |
7 | Göz ve yapısı, Elektroretinogram işaretleri, Elektrookulagram işaretleri, bunların özellikleri ve ölçüm düzenleri | |
8 | Kan basıncının, Kan akış hızının ve kan hacminin ölçülmesi yöntemleri | |
9 | Elektrodun devre modeli ve elektrot çeşitleri ve Hücre uyarmada kullanılan elektrotlar | |
10 | Dönüştürücüler ve algılayıcılar | |
11 | Biyolojik işaretlerin analog olarak işlenmesi | |
12 | Biyolojik işaretlerin analog olarak işlenmesi | |
13 | Biyolojik işaretlerin sayısal olarak işlenmesi | |
14 | Öğrenci proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] 1. E. YAZGAN, M. KORÜREK, Tıp Elektroniği, İTÜ Yayınları |
Ders Kaynakları | J.G.WEBSTER, Medical Instrumentation: Application and Design, Wiley |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan vücudunun genel yapısını bilir | |||||
2 | İnsan vücudunun fonksiyonları sonucu oluşan biyolojik işaretlerin oluşum biçimini bilir | |||||
3 | Bu biyolojik işaretlerin ölçümünü sağlayan ölçüm cihazlarının çalışma prensiplerini öğrenmek, temel işaretler için uygulama yapmak | |||||
4 | Elektrodun yapısını ve çalışma prensiplerini bilir | |||||
5 | Dönüştürücülerin yapısını ve çalışma prensiplerini bilir | |||||
6 | Biyomedikal işaretleri sayısal olarak işler | |||||
7 | İşlenmiş işaretleri teknolojik yöntemlerle sınıflandırabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |