Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ayrık Kontrol Sistemlerinin Tasarımı | ELK 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Lisans derslerinden dijital kontrol dersini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ayrık kontrol sistem tasarımının amacı sayısal kontrol tabanlı sistemlerin modellenmesi, analiz edilmesi ve belirlenmiş olan performans kurallarına göre sayısal tabanlı kontrol kurallarının elde edilmesi ve tasarımdır. Tasarımların transfer fonksiyonu ve durum uzayında yapılabilmesi için bilgi ve uygulama yeteneklerinin geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Ayrık zamanda PID kontrolör ve durum uzayında ayrık zaman kutup atama tasarımı yeteneğinin üzerine ileri kontrol teknik ve yöntemlerinin anlatılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ayrık-zaman sistemlerin modellenmesi, analiz ve sentezi | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Ayrık-zaman dinamik kontrolcü tasarım | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Durum gözlemleyici ve durum-uzayında kontrolör tasarımı | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
4 | Polynomial approach and Controller design | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayrık-zaman kontrol sistemlerine giriş ve z-dönüşümü | |
2 | Kapalı-çevrim kontrol sisteminin z-düzleminde kararlılık analizi | |
3 | Yer-eğrisine dayalı tasarım | |
4 | Frekans-cevaba dayalı tasarım metodu | |
5 | Analitik tasarım metodu | |
6 | Ayrık-zaman sistemlerin durum uzay gösterilimi | |
7 | Sürekli-zaman durum denklemlerinin ayrıklaştırılması | |
8 | Kontroledilebilirlik | |
9 | Gözlenebilirlik | |
10 | Durum gözlemleyicileri | |
11 | Kutup yerleştirme ile tasarım | |
12 | Diophantine denlemi | |
13 | Kontrol sistem tasarımına polinomal yaklaşım | |
14 | Optimal kontrole giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ayrık-zaman sistemlerin modellenmesi, analiz ve sentezi | |||||
2 | Ayrık-zaman dinamik kontrolcü tasarım | |||||
3 | Durum gözlemleyici ve durum-uzayında kontrolör tasarımı | |||||
4 | Polynomial approach and Controller design |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 10 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |