Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüzey Mühendisliği | MTM 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEFER CEM OKUMUŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEFER CEM OKUMUŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Gelişen teknoloji ile birlikte çeşitli endüstriyel alanlarda kullanılabilecek ileri teknoloji malzemelerine olan ihtiyaç da artmaktadır. Malzemelerin yüzey özelliklerinin servis şartlarına göre modifiye edilmesi gerekliliği yeni malzemeleri ve yöntemleri ortaya koymuştur. Gelişmiş ülkelerde aşınma, yüksek sıcaklık korozyonu vb. yüzeysel bozunma mekanizmalarının neden olduğu kayıplar GSMH 'larının %7 'sine eşdeğerdir. Ülkemizin benzer konulardaki yıllık kaybı 14 milyar doları geçmektedir. Yüzey modifikasyonu ve/veya kaplama uygulamaları en yaygın koruma yöntemleridir. Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, Makine Mühendisliği vb. lisans programlarını tamamlamış yüksek lisans öğrencilerine yüzey hazırlama, modifikasyonu ve/veya kaplanması hususunda ileri teknolojik yöntemler ve uygulamalar açısından geniş bir perspektifte vizyon kazandırılması, bu dersin amacıdır. |
Dersin İçeriği | Yüzey Mühendisliği Kavramı, Yüzeyler ve Yüzeysel Özelliklerin Önemi, Sürtünme ve Aşınma Süreçlerinde Yüzeylerin Önemi, Geleneksel ve İleri Yüzey Modifikasyonu/Yüzey Oluşturma Yöntemleri, Yüksek Sıcaklık Özellikleri, Yüzey Analizi ve Karakterizasyon Teknikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzey Mühendisliği Kavramı | |
2 | Yüzeylerin Tanımı | |
3 | Yüzey Yapıları | |
4 | Katı Yüzeyleri | |
5 | Yüzey Tabakaları | |
6 | Teknolojik Açıdan Önemli Yüzeylerin Oluşturulması | |
7 | Süperficial Yüzeyler | |
8 | Kaplamalar | |
9 | Üretim Yöntemlerine Göre Kaplamaların Sınıflandırılması | |
10 | Sprey Kaplamalar | |
11 | CVD Kaplamalar | |
12 | PVD Kaplamalar | |
13 | İmplantasyon ve Laser Teknikleri | |
14 | Kaplamaların Yapısal ve Mekanik Özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | S.Cem OKUMUŞ, Yüzey Mühendisliği Yüksek Lisans Ders Notu, SAÜ-Metalurji ve Malzeme Müh. Böl., 2005. W. Gissler and H. A. Jehn (eds.). Advanced Techniques for Surface Engineering, 1992 EEC, EAEC, Brussels and Luxembourg. |
Ders Kaynakları | 1. Burakowski, T., Surface Engineering of Materials, CRC Press, London, 2000. 2. Hocking, M. G., Metallic and Ceramic Coatings, Longmann Press, London, 1989. 3. McColm, I. J., Ceramic Hardness, Plenum Press, New York, 1990. 4. Matejka, D., Plasma Spraying of Metallic and Ceramic Materials, John and Willey, Chichester, 1989. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslar arası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, ulusal literatüre özgün sonuçlar kazandırır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |