Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Giriş | FIZ 542 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Elektromanyetik Katıların Bant Teorisi İletken fiziği Maddenin Elektrik ve Manyetik Özellikleri Optik ve Dalgalar |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Öğretim üyeleri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünyadaki enerjilerin orijini güneş enerjisi olup, özellikle yenilenebilir enerji kaynaklarının çoğu enerjisini güneşten doğrudan veya dolaylı olarak almakta ve dolayısıyla bu kaynaklar sürekli olarak yenilendiklerinden tükenmezler. Bu ders kapsamında; güneş enerjisi (ısıl sistemler ve fotovoltaik), jeotermal enerji, rüzgâr enerjisi, biyokütle enerjisi ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarının bilimsel prensipleri, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi konularında temel bilgiler ile birlikte enerji verimliliği, enerji ekonomisi ve politikaları ışığında değerlendirmeler konu alınmaktadır. |
Dersin İçeriği | Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi Temel Kavramları; Güneş Enerjisinin Temelleri; Işık Madde Etkileşimi Temelleri; Fotokatalitik Enerji Sistemleri; Fotovoltaik Teknolojiler; Rüzgâr ve Su Kaynaklı Enerji Sistemleri; Biyokütle Enerjisi; Enerji Malzemeleri, Karakterizasyonu ve Teknikleri; Jeotermal Enerji ve Isı Pompaları; Enerji Depolama Sistemleri; Enerji Verimliliği ve Yönetimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bu ders kapsamında; güneş enerjisi (ısıl sistemler ve fotovoltaik), jeotermal enerji, rüzgâr enerjisi, biyokütle enerjisi ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarının bilimsel prensipleri, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi konularında temel bilgiler ile birlikte enerji verimliliği, enerji ekonomisi ve politikaları ışığında değerlendirmeler yapar. | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Twidell, J. W, Weir, A. D., , 1986. “Renewable Energy Resources”, E. & F.N. Spon. 2. Böttcher H. (Ed.), 1991.“Technical Applications of Photochemistry”,Deutscher Verlag für Grundstoffind. 3. Murov, L., Carmichael I., Gordon L. H., 1993. “Handbook of Photochemistry”, Marcel Dekker, 2nd Edition. 4. Suppan P., 1994. “Chemistry and Light”, The Royal Society of Chemistry. 5. Eicker,U.2003. “Solar Technologies for Buildings”. 323 pages, John Wiley and Sons. Inc, West Sussex, England. 6. Tiwari,G.N.,2004. “Solar Energy: Fundamentals, Design, Modelling and Applications”. Narosa Publishing House, New Delhi, India. 7. Duffie,J.A. and W.A. Beckman, 2006, “Solar Engineering of Thermal Processes”. 2nd Edition, John Wiley and Sons. Inc., New York,USA. 8. Öztürk, H., 2008, “Yenilenebilir Enerji Kaynakları ve Kullanımı”, Teknik Yayınevi, Türkiye. 9. Akova, İ., 2008, “Yenilenebilir Enerji Kaynakları”, Nobel Akademik Yayıncılık, Türkiye. 10. Prakash R. S., 2010, M. Umeno, “New Concepts in Solar Cells “, ASI publications, India. 11. Tetsuo S., (çev.Kılıç, B.), 2013, “Güneş Enerjisi Dönüşümü İçin Nanoyapıdaki Materyaller”, Nobel Akademik Yayıncılık, Türkiye. 12. Karaaslan, A., Gezen, M., 2017, , “Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Değerlendirilmesi”, Ekin Basım Yayın, Türkiye. 13. Özgüven, M.M., 2018, “Yenilenebilir Enerji Kaynakları”, Akfon Yayınları, Türkiye.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | X | |||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bu ders kapsamında; güneş enerjisi (ısıl sistemler ve fotovoltaik), jeotermal enerji, rüzgâr enerjisi, biyokütle enerjisi ve diğer yenilenebilir enerji kaynaklarının bilimsel prensipleri, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Transferi konularında temel bilgiler ile birlikte enerji verimliliği, enerji ekonomisi ve politikaları ışığında değerlendirmeler yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 35 | 35 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |