Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Çekirdek Fiziği II | FIZ 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EBD Araş.Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nükleer Teorinin temel yönleri açıklanarak nükleer yapıdaki radyoaktif bozunmaların ve nükleer reaksiyonların yapısı açıklanarak nükleer fiziğinin önemi kavratılıp dünyadaki gelişmeleri ve nükleer fiziğin yeri ile ekonomideki katkılarını aktarılacaktır. |
Dersin İçeriği | Radyoaktif Bozunma, Nükleer Radyasyonun Ölçümü, Alfa Bozunumu, Beta Bozunumu, Gamma Bozunumu |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Atom çekirdeğinin temel özelliklerini sıralar. | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Radyoaktifliği tanımlar ve radyoaktif bozunma yasasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | Bozunma türlerini kısaca açıklar ve reaksiyonlarını yazar. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Doğal radyoaktifliğin tanımını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Radyasyon ölçü birimlerini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Alfa, beta ve gama bozunum teorilerini genel hatlarıyla kaydeder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Radyoaktif Bozunma Yasası | [1] Sayfa 160-169 |
2 | Ürün Aktifliklerinin Çoğalması | [1] Sayfa169-173 |
3 | Bozunma Türleri | [1] Sayfa173-181 |
4 | Radyasyon Ölçü Birimleri | [1] Sayfa 181-192 |
5 | Radyasyonun Maddeyle Etkileşimi | [1] Sayfa 192-207 |
6 | Yarıiletken Dedektörler | [1] Sayfa 207-220 |
7 | Nükleer Ömürlerin Ölçülmesi | [1] Sayfa 220-230 |
8 | Diğer Dedektör Türleri | [1] Sayfa 230-246 |
9 | ARASINAV | |
10 | Temel Alfa Bozunumu Reaksiyonları | [1] Sayfa 246-251 |
11 | Alfa Yayınlanma Teorisi | [1] Sayfa 251-261 |
12 | Beta Bozunumu | [1] Sayfa 272-295 |
13 | Nötrino Fiziği | [1] Sayfa 295-315 |
14 | Gamma Bozunumu | [1] Sayfa 327-361 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Krane K. S., Nükleer Fizik 1. ve 2. Cilt çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
Ders Kaynakları | [2] Soloviev S.G., Theory of Complex Nuclei Pergamon Pres, Oxford 1976 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Atom çekirdeğinin temel özelliklerini sıralar. | |||||||
2 | Radyoaktifliği tanımlar ve radyoaktif bozunma yasasını açıklar. | |||||||
3 | Bozunma türlerini kısaca açıklar ve reaksiyonlarını yazar. | |||||||
4 | Doğal radyoaktifliğin tanımını yapar. | |||||||
5 | Radyasyon ölçü birimlerini ifade eder. | |||||||
6 | Alfa, beta ve gama bozunum teorilerini genel hatlarıyla kaydeder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 35 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |