Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Klasik Mekanik | FIZ 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Klasik mekanik ve Fizikte Matematik Yöntemler dersleri alınmış olmalıdır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRE TABAR, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere Korunum kanunlarını kavratmak ve Lagrange ve Hamilton mekaniğini kullanarak mekanik sistemlerin analizini yapabilme yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Hareket Denklemleri, Korunum kanunları, Hareket Denklemlerinin integrali, Harmonik ve harmonik olamayan titreşimler, Katı bir cismin hareketi, Kanonik Denklemler: Hamilton denklemleri, Poisson parantezleri, Koordinatın bir fonksiyonu olan etki, Maupertuis prensibi, Kanonik dönüşümler, Liouville teoremi, Hamilton-Jacobi denklemi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enerji, momentum ve açısal momentum korunum kanunlarını açıklar ve mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Merkezcil alanda hareketi tanımlar ve bu alanda hareket eden parçacıklara ait problemlere uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Harmonik ve harmonik olmayan titreşimleri tayin eder ve aralarındaki farkları belirtir. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Hamilton denklemlerini mekanik sistemlere uygular. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Kanonik denklemleri ve dönüşümleri genel olarak açıklar. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | İleri düzeydeki klasik mekanik problemlerini çözme bilgi ve becerisine sahip olur. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hareket Denklemleri | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 19-26 |
3 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 27-34 |
4 | Hareket Denklemlerinin integrali | [1] Sayfa 39-57 |
5 | Harmonik ve harmonik olamayan titreşimler | [1] Sayfa 99-154 |
6 | Katı bir cismin hareketi | [1] Sayfa 169-197 |
7 | Hamilton denklemleri, Routhian fonksiyonu | [1] Sayfa 235-241 |
8 | Poisson parantezleri | [1] Sayfa 242-251 |
9 | ARASINAV | |
10 | Koordinatın bir fonksiyonu olan etki | [1] Sayfa 248-251 |
11 | Maupertuis prensibi, Kanonik dönüşümler | [1] Sayfa 252-260 |
12 | Liouville teoremi | [1] Sayfa 261-262 |
13 | Hamilton-Jacobi denklemi | [1] Sayfa 263-265 |
14 | Problemler | [1] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Landau, L. D. and Lifshitz, E.M., Mekanik , çevirenler: ZENGİN, M., SELAM, C., KORCAK, S., Bilim Yayıncılık, 1999, Ankara |
Ders Kaynakları | [2] Goldstein, H., Classical Mechanics, Addision-Wesley Publishing, 1980, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Enerji, momentum ve açısal momentum korunum kanunlarını açıklar ve mekanik sistemlere uygular. | |||||||
2 | Mekanik sistemlerin farklı yaklaşımlarla analizini yapar. | |||||||
3 | Merkezcil alanda hareketi tanımlar ve bu alanda hareket eden parçacıklara ait problemlere uygular. | |||||||
4 | Harmonik ve harmonik olmayan titreşimleri tayin eder ve aralarındaki farkları belirtir. | |||||||
5 | Hamilton denklemlerini mekanik sistemlere uygular. | |||||||
6 | Kanonik denklemleri ve dönüşümleri genel olarak açıklar. | |||||||
7 | İleri düzeydeki klasik mekanik problemlerini çözme bilgi ve becerisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 7 |
2. Kısa Sınav | 8 |
1. Ödev | 7 |
2. Ödev | 8 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |