Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I | TMB 105 | 1 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ------- |
Önerilen Seçmeli Dersler | ----------- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | ----- |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
Dersin İçeriği | Çalgının tanımı, tutuş tekniği, basit egzersizlerin çalınması. Metot takibi, eserin icrası, seviyeye uygun egzersizlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | ürk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ney'in tanımı yapısı tarihçesi | Süleyman Erguner, Ahmet Kaya Ney metodu |
2 | Tutuş tekniği | Ney enstrumanının perde yerleri ve değişen uzunlukları göre rahat oturuş pozisyonlarının çalışılması |
3 | Ney'den ses çıkarma teknikleri | Silindirik şeklinde bir boş boru ile ses çıkarma egzersizleri |
4 | 2.kademe sesler | Silindir şeklinde bir boş boru üzerinde kademe çalışmaları |
5 | 3.kademe sesler | Silindir şeklinde bir boru ile kademe çalışmaları |
6 | Segah İlahi (şol cennetin ırmakları) | Segah makam dizisi hakkında genel bilgi ve segah makamı ile ilgili müzik kayıtlarının dinletilmesi |
7 | 1. kademe sesler | Silindir şeklinde 30-35 cm uzunluğunda bir boru ile sıcak nefes çalışmaları |
8 | 1.kademe sesler ile ilgili karışık etüt çalışmaları | Dem seslerle ilgili ney kayıtlarının ev ödevi olarak dinlenmesi |
9 | Genel tekrar | Segah makamı ile ilgili örnek eserlerin dinlenmesi ev ödevi olarak segah makamında bestelenmiş ilahi ve saz eserlerinin araştırılması |
10 | Aynı sesi veren farklı pozisyonlarla ilgili etütler | Ney'deki notaların yerleri ve frekans farklılıkları ile ilgili çalışmalar |
11 | Pozisyonlarla ilgili parmak çalışmalar | Ney'de kullanılan parmakların numaralandırılması ve Ney üzerindeki pozisyonları ve Ney'in deliklerinin kapatılma şekilleri |
12 | Geçilen egzersizlerdeki müzik işaretleri | Türk Musikisinde kullanılan değiştirme işaretleri tablosunun evde çalışılması ve bu işaretlerin porte üzerindeki yerleri |
13 | Öğrenilen, müzikte kullanılan değiştirme işaretleri ile ilgili egzersizler | Basit makamlarda kullanılan bütün değiştirme işaretlerini tanıma |
14 | Dönemin genel tekrarı | Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi ve sözlü ve uygulamalı sınav yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notu |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. | X | |||||
3 | Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
4 | Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
5 | Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. | X | |||||
6 | Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. | X | |||||
7 | Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. | X | |||||
8 | Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. | X | |||||
9 | Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. | X | |||||
10 | Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. | X | |||||
11 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | ||||||||||||
3 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | ||||||||||||
4 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | ||||||||||||
5 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | ||||||||||||
6 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | ||||||||||||
7 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | ||||||||||||
8 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | ||||||||||||
9 | ürk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. | ||||||||||||
10 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |