Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Nazâriyatı ve Solfeji (Thm) III TMB 203 3 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERTAN DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Halk Müziğindeki yörelerin müzikal özelliklerini öğrenebilme

Dersin İçeriği

Türk halk müziğindeki yörelerin müzikal özelliklerini kavramak ve uygun melodi diktesi çalışmaları yapmak, İslamiyet sonrası Türk halk müziği hakkında bilgi sahibi olmak.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yöre kavramını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Türk halk müziğindeki yörelerin müzikal özelliklerini bilir Tartışma, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk halk müziğinde yöre kavramı Sözlüklerden ve sanal ortamdan "yöre" kavramı hakkında genel bilgiler edinmek.
2 Rumeli yöresi müzik kültürü, yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi.
3 Rumeli yöresi müzik kültürü (Balkanlar bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
4 Rumeli yöresi müzik kültürü (Avrupa bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
5 Rumeli yöresi müzik kültürü (Anadolu bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
6 İç Anadolu yöresi müzik kültürü (Orta Anadolu bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
7 İç Anadolu yöresi müzik kültürü (Orta Toroslar bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
8 İç Anadolu yöresi müzik kültürü (Çukurova bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
9 İç Anadolu yöresi müzik kültürü (Yozgat-Kayseri bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
10 Karadeniz yöresi müzik kültürü (Batı Karadeniz bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
11 Karadeniz yöresi müzik kültürü (Orta Karadeniz bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
12 Karadeniz yöresi müzik kültürü (Doğu Karadeniz bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluk derecesindeki eserlerin diktesi TRT THM Repertuvarındaki yöreye ait türkülerin dinlenilmesi
13 İslamiyet Sonrası Türk halk müziği Savaş Ekici, Yayımlanmamış ders notları.
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Demir, Sertan(2015); Yayımlanmamış ders notları, Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Sakarya.

Ders Kaynakları

Demir, Sertan(2015); Yayımlanmamış ders notları, Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı, Sakarya.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Yöre kavramını bilir
2 Türk halk müziğindeki yörelerin müzikal özelliklerini bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 15
1. Ara Sınav 30
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 5 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 2 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 7 7
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6