Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Analizi | TBB 443 | 7 | 2 + 2 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERDİ KOÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat Can Dilber |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği eserlerinin makamsal, form ve usul analizlerini yapabilmek |
Dersin İçeriği | Her formdaki Türk müziği eserlerinin makamsal, form ve usul analizi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Makam tariflerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Makamların seyir yapabilme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Eserleri analitik dinleme becerisini kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Makamsal analiz yapabilme becerisi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Usûl bilgilerini hatırlar ve pekiştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Türk müziği analiz tekniklerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dügah, Segah ve Rast perdesinde karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları | |
2 | Irak ve Acemaşiran perdesinde karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları | |
3 | Yegah ve Hüseyniaşiran karar veren makamların tarifleri ve seyir çalışmaları | |
4 | Türk müziğinde makamsal analiz tekniklerinin anlatılması ve perdelerin isimlerinin tekrarı | |
5 | Buselik Şarkılar “Bir misli var mı kıl beyan”, Bir Pür-Cefa Hoş Dilberdir” ve “Dün gece sende ben derdimende” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
6 | Rast Şarkı “Aşka Düşdüm âşıkı avareyim” analiz yapılması | |
7 | Hüseyni Şarkı “Fariğ olmam meşreb-i rindâneden”, Uşşak Şarkı “Ne yaptım kendimi nasıl aldattım”, Hicaz Şarkı “Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek” ve Hicaz Şarkı “Gittin de bırakdın beni aylarca kederde” isimli eserlerin makamsal analizi | |
8 | Ara Sınav (Vize) | |
9 | Nihavend Şarkı “Ahteri düşkün garib âşıkı âvâreyim”, Nihavend Şarkı “Kalbimdeki son aşka inerken kara perde” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
10 | Sultaniyegah Şarkı “Kaçıncı fasl-ı bahar bu, solar gider emelim”, Sultaniyegah Şarkı “Saçının telleri göğsünde perişan yaraşır”, "Ahteri düşkün garib âşıkı âvâreyim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
11 | Hicazkar Beste “Hicr-i lebinde yârin bir dil ki oldu nâ-hoş”, Sûznâk Şarkı “Beni bigabe-i hâb etti keder”, Sûz-i Dil Beste “Tutuşdu gâm oduna şâd gördüğün gönlüm” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
12 | Şedaraban Beste “Ne dem ki sinesi ol gül-rûhun küşâde olur”, Şedaraban Şarkı “Bahçelerde aşlama aşlamayı taşlama”, Evcârâ Ağır Semâi “Kimin meftunu oldun ey peri rûyim nihan söyle” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
13 | Hüzzam Şarkı “İnliyen Udum mu”, Kürdili Hicazkâr Şarkı “Bir gizli günahın izi gül benzini sarmış”, isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması | |
14 | Şevkefzâ Şarkı “ey dilber-i şûh-i nevres”, Muhayyer Sünbüle Şarkı “Ey gonca-i nâzik tenim” isimli eserlerin makamsal analizlerinin yapılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | İsmail Hakkı Özkan, Türk müziği nazariyatı ve usulleri-kudüm velveleri, Ötüken Yayınevi Aytaç Ergen, Türk Müziği Repertuvar Programı, Notam |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | ||||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Makam tariflerini öğrenir. | ||||||||||||||
2 | Makamların seyir yapabilme becerisini kazanır | ||||||||||||||
3 | Eserleri analitik dinleme becerisini kazanır | ||||||||||||||
4 | Makamsal analiz yapabilme becerisi kazanır | ||||||||||||||
5 | Usûl bilgilerini hatırlar ve pekiştirir. | ||||||||||||||
6 | Türk müziği analiz tekniklerini öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 247 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |