Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Etnomüzikoloji | TBB 308 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bir kültür ya da alt kültürün müziğini, seslerini, ses aralıklarını, icra biçimini, içinde geliştiği kültürle ilişkisini, çeşitli açılardan inceleyen ve diğer kültürlerin müzikleriyle karşılaştıran bilim dalıdır. 1880’li yllarda araştırmacılar önce bu alana karşılaştırmalı Müzikoloji dediler. Endonezya müziği konusunda uzman olan Hollandalı Jaap Kunst 1950’li yıllarda Etnomüzikoloji terini türetti. 1956 yılında dünya müziğiyle ilgilenen antropolog ve müzisyenler Etnomüzikoloji Derneği’ni kurdular. Zamanla etnomüzikolojinin çalışma alanı genişledi. Bugün; Geleneksel Türk Müzikleri (Geleneksel Türk Sanat Müziği ve Geleneksel Türk Halk Müziği), Yakın Doğu Müzikleri (Şark Müzikleri), Uzak Doğu Müzikleri (Japonya, Çin vb. Sanat Müzikleri), İngiliz Halk şarkıları, Yeni Gine Kabileleri Müziği, Afrika Saray Müziği, Caz Müziği, Avrupa ve Amerika Popüler Müziğinin Toplumsal ve Ticari Yapısı gibi çeşitli konuları kapsayan bir bilim dalıdır. |
Dersin İçeriği | Gelmiş geçmiş müzikal değerlerler üzerine araştırmalar yapmayı öngören bilim alanı. etnomüzikoloji,insanlığın geçmişte ürettiği bütün müzik tür ve çeşitlerini, müzik sistemlerini, belirli bilimsel yöntemlerle saptamayı, tanımlamayı, bulgu ve belgelerle aydınlatmayı, değişim sürecini değerlendirmeyi görev alanı olarak seçmiş bir bilim dalıdır. antropoloji ve folklor gibi dallardan yararlanarak müzikal değerlerin tarih içindeki yerini belirler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrencinin bu derstte öğrendiği kavramlar doğrultusunda etnomüzikolojik metinleri yorumlaması ve araştırması sağlanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Kültürel kodları, ürünleri söylemler üzerinden daha derinlemesine değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Bilimsel ve sanatsal kapasitesini arttırarak sözlü ve yazılı uygulamalarla iletişim kurma becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Bilimsel ve sanatsal alanda gereksinim duyduğu metot, araştırma ve uygulamaları sahiplenerek yeni sonuçlar ortaya çıkarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Tarihsel mirasın kökten kopmadan koruyan yeni çalışmaların gelecek nesillere ulaştırma açısından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etnomüzikoloji nedir? | Kaynaklardan verilen bölümler üzerinden okuma çalışması ve araştırma yapmak |
2 | Etnomüzikolojinin Kapsamı | Kaynakların değerlendirmesi |
3 | Etnomüzikolojiye Bazı Yaklaşımlar | Yapılan çalışmalar üzerinde değerlendirmeler yapmak |
4 | Etnomüzikolojinin Tarihinde Eğilimler | Çalışma alanları üzerine araştırmalar yapmak |
5 | Amerika Birleşik Devletleri'nde Etnomüzikoloji | Etnomüzikolojinin kaynağı olan Amerikanın başlanğıç çalışmaları üzerine bilgi edinmek |
6 | ETNOMÜZİKOLOJİ BİBLİYOGRAFİK KAYNAKLARI | Bibliografya çalışmaları |
7 | Geçmişten Bazı Önemli Bilginler | Üniversitelerde etnomüzikoloji alannında yapılan çalışmaları icelemek |
8 | Monografik yerler | Günümüzde hedeflenen çalışmalar konusunda geleçeği tartışmak |
9 | Önemli Amerikan Katkıları | Amerika ve diğer ülkelerin etnomüzikolojiye katkıları konusunda bilgi edinmek |
10 | Süreli Yayınlar | Süreli yayınları takip etmek |
11 | Kaynakçalar | Bibliografyaları belirleyip inceleme yapmak |
12 | Diskografi | Müzikal kayıtları bulup keşfetmek |
13 | SAHA ÇALIŞMASI | Performans uygulaması için saha araştırması yapmak |
14 | Saha Gezileri Türleri, Saha Çalışması İçin Bazı Öneriler | Saha araştırması sonuçlarını paylaşmak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bruno Nettl- Theory and Method Etnomusicology.
Ruth Stone-Theory for Ethnomusicology
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | X | |||||
2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | X | |||||
3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | X | |||||
4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | X | |||||
6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | X | |||||
8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. | X | |||||
11 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
12 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | X | |||||
13 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrencinin bu derstte öğrendiği kavramlar doğrultusunda etnomüzikolojik metinleri yorumlaması ve araştırması sağlanır. | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | ||
2 | Kültürel kodları, ürünleri söylemler üzerinden daha derinlemesine değerlendirme yapar. | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | ||
3 | Bilimsel ve sanatsal kapasitesini arttırarak sözlü ve yazılı uygulamalarla iletişim kurma becerisi kazanır. | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | |||
4 | Bilimsel ve sanatsal alanda gereksinim duyduğu metot, araştırma ve uygulamaları sahiplenerek yeni sonuçlar ortaya çıkarır. | 2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 0 | 3 | 4 | |
5 | Tarihsel mirasın kökten kopmadan koruyan yeni çalışmaların gelecek nesillere ulaştırma açısından değerlendirir. | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |