Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Vı TBB 310 6 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri

Çalgı V 

Önerilen Seçmeli Dersler

------------

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

----------

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Kendi başına egzersizler yapar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönem tekrarı Bir önceki dönemde öğrenilen konuların çalışılarak gelinmesi, öğrenilen usullerin tekrar edilmesi, öğrenilen makamların ve yorum tekniklerinin çalışılarak gelinmesi
2 Kürdili Hicazkar makamı Tatyos Efendi “Kürdili Hicazkar Peşrev” Kürdili Hicazkar makamı hakkında genel bilgiler, Kürdili hicazkar makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinlenmesi bu makamda beste veren bestecilerin araştırılması
3 Kürdili Hicazkar Saz semai 1.ve 2. Hane Rast perdesi üzerinde hicaz geçkisi uygulaması için etütler çalışılması, kürdili hicazkar saz semaisinin 1. ve 2. hanesinin ezberlenmesi
4 Kürdili Hicazkar Saz semai 3. Ve 4. Hane yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, 10 zamanlı usullerden 6 zamanlı usullere geçiş alıştırmaları
5 Şehnaz Makamı, Kemani Ali Ağa Şehnaz Peşrev Şehnaz makamı hakkında genel bilgiler Kemani Ali Ağa'nın Şehnaz peşrevi
6 Zeki Arif Ata Ergin Şehnaz Şarkı “Beni Ateşlere Salan” Şehnaz makamında şarkıların araştırılması "Beni Ateşe Salan" isimli şarkının ses kayıtlarının dinletilmesi solfejinin yapılması
7 Eser analizi tekrarı ve yorumlaması Eserin müzikal analizinin yapılması radyo kayıtlarının dinletilmesi
8 Süsleme Teknikleri Eser üzerinde Niyazi Sayın Ekolünün uygulanması, yanak vibrasyonu ve diğer süslemelerin eser üzerinde değerlendirilmesi
9 Süslemelerle ilgili etüt çalışmaları Saz eserleri ve şarkılarla ilgili Ney'de yapılabilecek süslemelerle ilgili parmak egzersizleri ve etütlerinin çalışılması
10 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları Parmak numaralarının yeniden hatırlanarak eser üzerinde yazılan parmak numaralarına uygun olarak parmak egzersizleri çalışmaları yapmak
11 Örnek eserlerle ilgili kayıtlar Kürdili hicazkar ve Şehnaz makamları ile ilgili örnek eser kayıtlarının bulunarak dinlenmesi
12 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılması Bulunan örnek eser kayıtlarının birbiri ile karşılaştırılarak analiz edilmesi, kronolojik sıraya göre değişen özelliklerinin incelenmesi
13 Örneklerin verilmesi Bu makamlarla ilgili bulunan eserlerin dışında, yeni usullerde yazılmış seyir örneklerinin verilmesi
14 Genel tekrar Bu dönemde öğrenilen bütün konuların değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. Kendi milli müziğini kavrama ve geleceğe aktarmanın yanında, Avrupa ve dünya müziğini inceleyecek, kıyas yapabilecek bir düzeyde bilimsel bilgi verir. X
11 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
12 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
13 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Ses ve makamlarla ilgili etütleri analiz eder
2 Seçilmiş olan örnek eser etüt ve alıştırmaları sınıflandırır.
3 Kendi başına egzersizler yapar.
4 Süslemelerle ilgili parmak çalışmaları yapar.
5 Örnek eserlerle ilgili kayıtları kullanır
6 Kayıtların dinlenmesi ve karşılaştırılmasını yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Performans Görevi (Uygulama) 3 15 45
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6