Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hareket Notasyonu I THO 215 3 1 + 1 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DİLEK CANTEKİN ELYAĞUTU
Dersi Verenler Doç.Dr. DİLEK CANTEKİN ELYAĞUTU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Semih Özbilgi

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin Kinetografi/Laban Hareket Yazım sisteminin temel yazım kurallarını ve sembollerini öğrenmesi, Türk Halk Oyunları repertuvarlarının ve sahne çalışmalarının transkripsiyonunun yapılmasını sağlamak. 

Dersin İçeriği

Kinetografi/Laban Hareket Yazım Sistemi'nin temel prensipleri.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Laban Kinetografisinin temel prensiplerini bilme.
2 Laban Kinetografisini sembollerini anlama.
3 Laban Kinetografisi ile beden hareketlerini yazabilme.
4 Porte üzerine yazılmış hareketleri okuyabilir, uygulayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hareket yazım sistemlerinin kısa bir tarihçesi Laban Kinetografisinin tarihçesi
2 Hareket işareti, Porte
3 Ritim ve hareket göstergesi
4 Yönler
5 Destek bacağının düzeyleri,Pozisyonlar
6 Adım, tekrarlar işareti
7 Desteği Tutma, Dikey hareketler (sıçramalar)
8 Ara sınav
9 Bacak hareketi
10 Bacağın rotasyonu
11 Duyulabilir aksanlar
12 Vücudun dikey hareketleri
13 Türk Halk Oyunları motiflerinden örnek yazımlar
14 Dikte ve deşifre egzersizleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Fügedi, János. (2016a). Basics of Laban Kinetography for Traditional Dancers. Budapest: Institute for Musicology, Research Centre for the Humanities.

Fügedi, János. (general editor). (2016b). “The Data of the Knowledge Base of Traditional Dances.” Version 1, dx.doi.org/10.23714/nzntk.ntt.publ.l01777. Retrieved from http://db.zti.hu/neptanc_tudastar/pdf/biblio/l01777.pdf

Fügedi, János; Vavrinecz, András. (2013). Old Hungarian Dances Styles, The Ugros, Anthology. Budapest, Hungary: L’Harmattan – MTA Zenetudományi Intézet.

Guest, Ann Hutchinson. (1998). Choreo-Graphics, A Comparison of Dance Notation Systems From the Fifteenth Century to the Present. New York: Routledge.

Guest, Ann Hutchinson. (2005). Labanotation, A System of Analyzing and Recording Movement Fourth Edition. New York: Routledge.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Laban Kinetografisinin temel prensiplerini bilme. 5
2 Laban Kinetografisini sembollerini anlama.
3 Laban Kinetografisi ile beden hareketlerini yazabilme.
4 Porte üzerine yazılmış hareketleri okuyabilir, uygulayabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 54
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,16
Dersin AKTS Kredisi 2