Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı Iv (Tar) CTR 312 6 1 + 1 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak.

 İlgili alan derslerine katkı sağlamak.

 Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak.

 Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek.

 Eşlik bilinci kazandırmak.

Dersin İçeriği

Tarda  8. ve 9. pozisyonların tanıtılması. Bu pozisyonları içeren etütlerin ve uygun eserlerin çaldırılması. Zeng tellerin kullanımı. Çeşitli tonlarda gam çalışmalarına devam edilmesi. Bu tonlarda yazılmış etüt ve eserlerin icrası. Eserlerin notaları üzerinde görülen özel çalım tekniklerine özgü çeşitli işaret ve kısaltmaların açıklanması ve uygulanması. Azerbaycan geleneksel musiki türlerinin tanıtılması ve (çeşitli mahnı, reks örneklerinin) icrasına giriş.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda sekizinci pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
2 Tarda dokuzuncu pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Zeng telleri kullanabilme becerisi kazanır. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Çok diyez ve bemollü tonlardaki gamları çalabilme becerisi kazanır Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerini tanıma ve uygulama becerisi kazanır. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Azerbaycan Halk müziği türlerinden mahnı ve reks hakkında teorik bilgi sahibi olur. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarda 8. pozisyon seslerinin tanıtılması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
2 Tarda 8.pozisyonu içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
3 Tarda 9.pozisyonu oluşturan perdelerin tanıtılması.9.pozisyonu içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.
4 Tarda 1-9 pozisyonları içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
5 Azerbaycan geleneksel musiki türlerinin tanıtılması ve çeşitli örneklerin dinletilmesi. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları .
6 Mahnı türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Iğdırın al alması isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü)
7 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Iğdırın al alması isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü)
8 Ara sınav.
9 Zeng tellerin kullanımına yönelik çalışmalar. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi
10 Çok diyez ve bemollü tonlarda gam, arpej ve etütler. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
11 Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerinin tanıtılması ve uygulanması. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
12 Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. Bahar ve şenlik reksi isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü.
13 Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.Bahar ve şenlik reksiisimli ezginin birinci ve ikinci bölümü.
14 Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Karabağ isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü)
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Tarda sekizinci pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
2 Tarda dokuzuncu pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
3 Zeng telleri kullanabilme becerisi kazanır. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
4 Çok diyez ve bemollü tonlardaki gamları çalabilme becerisi kazanır 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
5 Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerini tanıma ve uygulama becerisi kazanır. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
6 Azerbaycan Halk müziği türlerinden mahnı ve reks hakkında teorik bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
7 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır 5 5 5 5 5 5 5 4 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4