Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı III (Kaval) | CKV 311 | 5 | 1 + 1 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaval üzerindeki notaların yerlerini bilir ve uygulamada hangi pozisyonun kullanıldığını bilir. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Kavalda vibrasyon tekniklerini uygular. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kavalda değişik üfleme tekniklerini icra eder. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Yahyalı kerem dizisi hakkında bilgi sahibi olur. | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Kavalda 1.pozisyon ile 2.pozisyon icralarını bilir. | Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Türk müziği unsurlarını birbirleri ile ilişkileri bakım | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 6/8 Usullerde kaval üfleme teknikleri | 6/8 Kalıptaki usullerin tanımı ve bunlarla ilgili etüt çalışmaları |
2 | Bahçası var bağı var | Bahçası var bağır var isimli türkünün bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması |
3 | Temir Ağa | Sivas İmranlı yöresine ait Temir Ağa isimli türkünün bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması |
4 | Dalgalan Daldan aşağı | 5/8 lik usul kalıbında yazılmış olan bu türkünün önce bona olarak okutulması daha sonra solfejinin okutulması |
5 | Portakalım Tekerlendi | çel (Silifke) yöresine ait bu türkünün önce bona olarak okutulması ve daha sonra solfejinin yapılyması |
6 | 2/4, 4/4, gibi basit usullerle kerem dizisi çalışmaları, örnek eserler Küstürdüm barışamam, | 2/4 ve 4/4 gibi basit usullerin yapılarının incelenmesi, Türk Halk Müziğindeki çoğunluğunun istatistik olarak ortaya konulması |
7 | Kavalda 1. ve 2. pozisyon ses dizileri | Kavalda uygulanan 1. ve 2. pozisyonlar hangileri, bunların porte üzerinde gösterilmesi ve basit egzersizler |
8 | İzmirin Kavakları | Türk sanat müziğinde Çârgâh dizisi ne demektir, hangi perdeyi ifade eder, dizisi nasıldır gibi nazari bilgiler |
9 | Al Mendil Sende Kalsın | Türkünün öncelikle bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapıldıktan sonra kaval ile icrasına geçilmesi |
10 | Teknik ve Melodik Uygulamalar | 2/4, 4/4, ve karma usullerde öğrenilen türkülerin incelenmesi, TRT uşşak dizisine benzeyen türkülerin tespiti |
11 | Kavalda vibrasyon teknikleri | Vibrasyon ne demektir, Türk müziği ve Batı müziğindeki üflemeli çalgılarda vibrasyon nasıl yapılmaktadır. |
12 | 2/4 ve 4/4 değerlerdeki notalarda vibrasyon uygulamaları | 2/4 ve 4/4 lük değerde yazılan bir nota üzerinde vibrasyon yerlerinin belirlenmesi, hangi notalara yakışıp yakışmadığının tesbit edilmesi |
13 | Karışık değerde yazılmış notalardan oluşan etütler ile vibrasyon uygulamaları | Basit ve Aksak usullerde yazılmış etütler üzerinde vibrasyon tekniklerinin uygulanması |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | X | |||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | X | |||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaval üzerindeki notaların yerlerini bilir ve uygulamada hangi pozisyonun kullanıldığını bilir. | |||||||||||
2 | Kavalda vibrasyon tekniklerini uygular. | |||||||||||
3 | Kavalda değişik üfleme tekniklerini icra eder. | |||||||||||
4 | Yahyalı kerem dizisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
5 | Kavalda 1.pozisyon ile 2.pozisyon icralarını bilir. | |||||||||||
6 | Türk müziği unsurlarını birbirleri ile ilişkileri bakım |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |